Grupurile de Criminalitate Organizată acaparează Porturile Europene.

Un nou raport publicat de Europol arată o imagine catastrofală asupra modului în care autoritățile din statele UE controlează activitatea din porturile maritime – din cele 90 de milioane de containere care tranzitează anual porturile statelor membre, organele de poliție pot inspecta fizic doar 2%.

Cifrele ridică semne de întrebare și îngrijorare în ceea ce privește grupurile de crimă organizată, care exploatează slăbiciunile porturilor importante de pe continent, pentru a face trafic cu sute de tone de substanțe interzise și narcotice.    

Raportul, lansat în colaborare cu Comitetul de Conducere pentru Securitate al porturilor Antwerp, Hamburg, Bremerhaven și Rotterdam, examinează ingeniozitatea folosită de grupurile de criminalitate pentru a evita autoritățile și a-și transporta produsele ilegale în Europa.

Libertatea de mișcare acordată în cadrul Spațiului Schengen a devenit parte a stilului de viață european; autostrăzile, căile ferate și porturile conectează orașele din 27 de țări, atât pentru bunuri, cât și pentru oameni.

Cu toate acestea, odată infiltrate de grupurile de criminalitate, aceleași rețele de transport interconectate devin un beneficiu pentru întreprinderile ilegale transnaționale, cum ar fi traficul de droguri. Iar porturile reprezintă punctul de infiltrare.

FOTO: Europol_Joint-report_Criminal networks in EU ports public report

Volumul mare de transporturi pe care îl procesează, transformă porturile în zone atractive pentru transportul de mărfuri ilegale pe piața europeană. In plus, organizațiile criminale pot identifica ce angajați pot ajuta la traficarea bunurilor ilegle într-un timp cât mai redus.

Organizatiile se folosesc de funcționari corupți, care au acces la logistică si care eticheteaza care containere trebuie inspectate și care trebuie lăsate să treacă”, se arată în raportul EUROPOL.

Practic, rutele de iesire din porturi sunt preselectate pentru a avea o șansă mai mare de a nu fi controlate, dată fiind lipsa de forță de muncă adecvată. Aceste rute sunt cunoscute de infractori drept „liniile verzi„.

Rețelele criminale colaborează pentru a evita securitatea la frontierele terestre și la porturile maritime și aeriene. Ele au un singur obiectiv – profitul„, a declarat Catherine De Bolle, Director Executiv Europol.

În ceea ce privește traficul de droguri, raportul aratră că există mai multe modalitati pentru traficul ilegal. Și atunci când autoritățile detectează anumite metode, traficantii apelează la noi metode creative pentru a evita controlul. Un exemplu este ceea ce se numește „clonarea containerelor„.

După ce un container este procesat printr-o scanare de rutină in vamă, informațiile de înregistrare sunt copiate și puse pe o replică, permițându-i să evite inspecțiile. Europol estimează că cel puțin 200 de tone de cocaină au fost transportate în ultimii ani prin această metodă prin porturile Antwerp și Rotterdam.

FOTO: Europol_Joint-report_Criminal networks in EU ports public report

Un alt exemplu este „metoda rip-on/rip off„. In portul de plecare, narcoticele sunt ascunse în container, într-un loc ușor accesibil. Drogurile sunt apoi transportate împreună cu bunurile declarate de către un destinatar/importator legitim, care adesea nu este conștient de situație. Odată ce containerul ajunge la destinație, drogurile sunt recuperate în port sau imediat în afara portului de către echipele de extracție.

Grupurile de criminalitate transnațională nu vizează doar anumiți angajați la un singur port, a declarat Europol. Formarea unei rețele de coordonatori corupți în mai multe locații „le permite infractorilor să fie flexibili în schimbarea rutelor în funcție de măsurile de control sau riscurile privind transporturile.

Coruperea mai multor lucrători le permite, de asemenea, să aibă oameni pregătiți pentru a prelua sarcinile și pentru a asigura continuitatea operațiunilor în cazul în care unul dintre ei este descoperit și arestat. Aceștia pot proveni din mai multe atributii din porturi, inclusiv agenții de transport, ofițeri de terminal, transportatori și chiar oficiali de poliție și vamă.

Dar cei mai importanți sunt cei „din lanțul de extracție„, cum ar fi operatorii de macarale și cei cu acces la sistemele IT. Cei responsabili pentru extragerea drogurilor din porturi pot primi „între 7 și 15% din valoarea încărcăturii ilegale„, se arată în raportul Europol.

Sursă foto: Autoritatea Navală Română