6/12/2013

În 2013, unii au protestat, alții au încasat. Cei care au câștigat efectiv bani din afacerea “Roșia Montană” au fost politicieni influenți, afaceriști controversați, academicieni cunoscuți și toate televiziunile importante din țară.

În prezent, Roșia Montană Gold Corporation (RMGC), compania care deține licența de exploatare a aurului la Roșia Montană, este urmărită penal pentru spălare de bani. Corporația a intrat în atenția procurorilor după o tranzacție de peste un million de lei cu una dintre “firmele-fantomă” anchetate în dosarul “Păvăleanu” – caz în care a fost arestat un consilier de la Secretariatul General al Guvernului și în care DNA cercetează legături politice cu șefi din PSD.

RISE Project a urmărit traseul banilor în acest caz, investigând și tranzacțiile RMGC din acest an. Cele purtătoare de TVA sunt declarate la Fisc, iar Fiscul grupează aceste informații într-un așa-numit “Dosar de inspecție fiscală”. RISE Project a obținut dosarul fiscal al RMGC și a analizat plățile efectuate de corporația minieră în 2013.


Puteți consulta mai jos lista beneficiarilor cu poziții influente în societate.  Indirect, statul suportă 20 la sută din încasările lor. (Mai multe AICI)

PRIETENUL LUI PONTA

Glar Construct, firmă legată de Sebastian Ghiță, a construit case pentru sătenii relocați din Roșia Montană

Glar Construct, firmă legată de Sebastian Ghiță, a construit case pentru sătenii relocați din Roșia Montană

În decursul acestui an, televiziunea de știri România TV (RTV) a încasat 1.542.721 lei de la RMGC. Informația reiese din două tranzacții înregistrate la Fisc. Televiziunea RTV funcționează pe firma RTV Sattelite Net care, de altfel, a încasat banii de la societatea minieră. Patronul din acte al televiziunii este un cetățean de 29 de ani din Ploiești, pe nume Radu Mihai Tronaru. Pe acesta, însuși magnatul Sebastian Ghiță l-a reprezentat în relația RTV cu CNA. Tot un ploieștean este directorul general al televiziunii. Îl cheamă Alexandru Iacobescu și îi datorează lui Sebastian Ghiță fix 90.300.000 de euro. Acest împrumut e menționat în declarația de avere depusă de Ghiță la Parlament.

Sebastian Ghiță este deputat PSD, la primul mandat, și membru al comisiei parlamentare pentru controlul SRI. Înainte de alegerile din 2012, era afacerist prosper și sponsor oficial al PSD (anterior, și al PDL). Ghiță este cel care a fondat corporațiile IT Asesoft și Teamnet International, abonate la contracte publice cu statul și care s-au dezvoltat în ritm alert încă de pe vremea guvernului Năstase. Deși, în calitate de om de afaceri, Sebastian Ghița ocupa un loc fruntaș în topurile Capital – în prezent, deputatul Sebastian Ghiță nu mai deține, oficial, nicio firmă. Declarația sa de interese îi menționează doar statutul de membru în Consiliul Național al PSD.

“Asta-i piața publicității. Eu n-am de unde să știu dacă aceste tranzacții (RMGC – RTV) au afectat politica editorială a postului România TV, adresati-vă lor. Eu nu mă ocup de postul TV, nu înțeleg de ce mă sunați pe mine. “, a reacționat Ghiță la întrebarea RISE Project.

Glar Construct SRL din Ploiești, o altă firmă legată de Sebastian Ghiță, a primit 2.599.319 de lei de la RMGC, în acest an. Glar Construct a construit case pentru sătenii relocați din Roșia Montană care stăteau în calea excavărilor miniere. Pe propriul website, Glar Construct arată că a devenit partener cu RMGC încă din 2011, când i-a fost încredințat un contract pentru construirea a 6 case în cartierul Recea din Alba Iulia. „Acest proiect este unul de o importanță deosebită pentru noi, atât din perspectiva laturii sociale a acestuia, cât și datorită posibilitaților viitoare de dezvoltare a parteneriatului cu RMGC.”, scrie pe pagina de web a Glar Construct. Cartierul Recea a fost inaugurat în 2009, cînd RMGC aprecia că a investit 32 de milioane de dolari pentru construirea a 125 de case.

Sebastian Ghiță a intrat în firma Glar Construct în 2005 și, șase ani de zile, până în 2011, a figurat în acționariatul SRL-ului alături de prietenul său din liceu, Gabriel Anghel zis “Ceață”. Dar asta, până recent, când Ghiță a ieșit formal din toate afacerile. Glar Construct face parte din consorțiul care a descărcat deșeurile toxice de pe controversata navă Flaminia. Întrebat de RISE Project, Sebastian Ghiță susține că nu mai are niciun fel de relație cu firma Glar Construct “de foarte multă vreme”. Totuși, anul trecut, pe 14 august, Glar Construct a pus un gaj in favoarea firmei 2K Telecom din Ploiești pentru o scrisoare de garantie de la BCR. Garanția Glar Construct constă într-o poliță de asigurare si o ipotecă pe un depozit colateral. Aceeași poliță garantează si un împrumut luat de holdingul Asesoft cu trei luni mai devreme, în data de 12 iunie 2012. Firma 2K Telecom este deținută și administrată de fratele lui Sebastian Ghiță, Alexandru, iar Asesoft e afacerea fanion a familiei. Garanțiile pentru 2K Telecom și Asesoft sunt valabile până în august 2017 și, respectiv, iunie 2017.

Relația apropiată dintre premierul Victor Ponta și Sebastian Ghiță este de notorietate, asumată de ambii. Acest subiect e folosit frecvent în războaiele dintre palatele Cotroceni și Victoria, chiar dacă ambele sunt conduse de doi suținători consacrați ai proiectului minier.

CONSILIERUL LUI PONTA

Adică, Ionel Blănculescu. Acum, este consilierul onorific al premierului României, Victor Ponta. În trecut, a fost secretar de stat și ministru delegat pentru coordonarea Autorității de Control în guvernul Năstase.

Dincolo de funcțiile publice, Ionel Blănculescu face afaceri prin firma Consultanța și Investiții Financiare SRL – al cărui nume dezvăluie și domeniul de activitate al companiei. Blănculescu deține 90% din acest SRL cu sediul operațional într-un compex imobiliar din sectorul 3 al Capitalei, în timp ce restul participațiilor îi revin soției sale.

Cert este că, în 2013, firma lui Ionel Blănculescu a primit 122.910 lei de la o agenție digitală de PR și publicitate. Aceasta din urmă se numește Republika Interactive și e una dintre casele de lobby angajate de RMGC.

Documentele obținute de la Fisc arată, în mod clar, traseul banilor pompați de RMGC: corporația minieră a plătit 1.484.699 lei agenției Republika Interactive, care, după ce a facturat această sumă, a transferat banii spre alte entități din propriul grup, precum și spre societatea lui Ionel Blănculescu.

Chestionat de RISE Project, Ionel Blănculescu a avut doar atât de spus: “Toate contractele mele sunt de consultanță, realizați că eu având expertiză în domeniu, lumea apelează la mine. De aceea, eu am multe contracte, dar nu-mi amintesc exact care este obiectul aceluia încheiat cu firma Republika Interactive. Voi verifica.” Peste două zile, Ionel Blănculescu a revenit, a admis existența contractului său cu agenția, dar a invocat clauze de confidențialitate – “așa cum are orice contract”. Consilierul lui Victor Ponta e susținător public al proiectului “Roșia Montană”.

STRATEGII DIGITALI AI LUI BĂSESCU

capturaPR-iștii de la Republika Interactive administrează campaniile de publicitate online ale RMGC, dar și postările din spațiul virtual românesc favorabile corporației miniere. Tot Republika Interactive a gestionat și campania electorală a lui Traian Băsescu, pe segmentul social-media, la alegerile prezidențiale din 2009. Agenția se laudă că 6 milioane de români au primit atunci mesajele lui Traian Băsescu pe rețele socializare.

Nici Justin Kadima, șeful agenției Republika Interactive, nu dezvoltă subiectul contractelor cu RMGC și, respectiv, cu Ionel Blănculescu: “Eu nu pot să vă dau informații despre partenerii noștri, vă dați seama, noi derulăm multe contracte și nu cred că ar fi în regulă. În fond, puteți fi oricine, puteți fi de la concurență… Și nici dacă ne întâlnim, nu cred că vă pot spune mai multe. Văd că subiectul Roșia Montană e de mare actualitate, știrile se deschid cu asta, dar noi nu putem vorbi așa.”

FIICELE LUI VOICULESCU

Cele două fete ale magnatului Dan Voiculescu, Corina și Camelia, au primit 468.264 lei de la RMGC direct prin firma Global Media Solutions SA. Această companie pe care surorile Voiculescu o impart frățește își are sediul în clădirea Grivco din București, acolo unde funcționează și cartierul general al trustului media Intact. De altfel, aceeași Global Media Solutions plătește drepturile de autor ale salariaților postului TV Antena 3.

Antena 3, la rândul ei, a încasat 495.936 lei de la RMGC. La acesti bani, se adaugă și alți 580.872 lei primiți de Antena 1 (Antena TV Group) din aceeași sursă. Toate, în 2013.

Carla Donciu, directorul de comunicare al postului Antena 3, a comentat scurt această situație: “Bugetele de publicitate allocate de diverse companii trustului Intact nu cumpără opinia, ci expunerea mesajului lor într-un spațiu de emisie reglementat de lege. De asemenea, vreau să reamintesc că Antena 3 este postul de televiziune care a organizat cele mai multe dezbateri pe acest subiect, cu opinii pro și contra.”

Oficial, Antenele sunt controlate de cele două fete ale lui Dan Voiculescu, precum și de fundația “Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României”.

CONSILIERUL LUI NĂSTASE

Și Mihai Ciprian David, fost consilier al ex-premierului Adrian Năstase, a primit 311.732 lei de la RMGC. Plata a fost încasată de Aerotravel, agenția lui de turism. David confirmă: “Da, cred că pentru deplasări, au cumpărat bilete. Contractul cred că-i mai vechi. Suma, oricum, nu-i mare și n-are nicio legătură cu faptul că am fost consilierul lui Năstase, nu cred că aveam contract cu ei atunci.”

PSD-ist cu ștate vechi, Mihai David a fost, în perioada guvernării Năstase, secretar de stat in cadrul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei. Spre sfârșitul guvernării, David a fost numit consilierul lui Năstase. N-a fost o premieră pentru el, fiindcă, anterior, același MIhai David fusese și consilierul premierului Mugur Isărescu. Anii au trecut și în iunie 2007, David a devenit președinte al organizației municipale PSD Brașov, iar în guvernarea PDL-PSD din perioada 2008-2009, el a fost numit director general al Hidroelectrica, la solicitarea PSD.

Mihai David și agenția sa de turism au fost implicați în scandalul “Aerotravel”, fiind acuzați că au plimbat pe bani publici câțiva parlamentari si familiile lor, în locul unor elevi olimpici. În noiembrie 2010, președintele Băsescu a declarat că David a ajuns la Hidroelectrica susținut de Mircea Geoană, sub influența lui Sorin Ovidiu Vîntu care avea interese in domeniul energetic.

CONSILIERUL LUI TĂRICEANU

Marius Andrei Marcovici, fostul consilier personal al premierului Călin Popescu-Tăriceanu, a încasat și el 179.831 de lei de la RMGC. Banii au intrat în contul Mysore Consulting SRL, compania lui Marcovici.

“Da, e un contract de consultanță pe care l-am încheiat cu RMGC și care se întinde pe anumită perioadă. Vă referiți la plata din acest an. N-am nicio problemă să vorbesc depre asta, însă acest contract are mai multe clauze de confidențialitate, așa că și dacă aș vrea să vă dau mai multe amănunte, tot n-aș putea. Vă puteți uita însă la obiectul de activitate al firmei mele și veți deduce astfel tipul contractului”, a spus Marius Marcovici. Mysore Consulting este specializată pe consultanță în domeniul relațiilor publice și comunicare.

În trecut, Marius Marcovici a administrat o firmă în care Remus Truică, fost consilier al lui Adrian Năstase, deținea 30% din participații.

SORA PRIMARULUI DIN ROȘIA MONTANĂ

Printre beneficiarii importanți ai banilor RMGC se numără sora primarului din Roșia Montană, Eugen Furdui. Edilul este președintele filialei PDL din Roșia Montană, el emite autorizații locale și contabilizează susținerea localnicilor față de proiectul minier din localitate.  În același timp, firma Manuel-Inter, deținută de Elisabeta Furdui (sora primarului), a încasat, în 2013, suma de 690.936 lei de la RMGC.

„Eu nu am nicio legătură, societatea este din Roșia Montană, nu am habar despre ce sumă este vorba. E problema lor (n.r. a RMGC) cu ce firme își contractează licitațiile. Nu sunt în incompatibilitate, nu am nicio treabă cu familia mea, știu că prestează  parte din serviciile de transport. Eu emit autorizații în funcție de avizele care mi se aduc”, ne-a declarat Eugen Furdui, primarul din Roșia Montană.

SRL-ul Manuel-Inter prestează servicii de transport pentru RMGC, adică aduce zilnic la muncă angajații companiei care trăiesc în localitățile învecinate.

ACADEMICIENI PE PERSOANĂ FIZICĂ

Alexandru Vulpe in ziarul finantat de RMGCAcademicienii Alexandru Vulpe și Răzvan Theodorescu fac parte din „Grupul Independent pentru Monitorizarea Patrimoniului Cultural din Roşia Montană” – grup care organizează dezbateri și emite rapoarte legate de soarta patrimoniul arheologic de la Roșia Montană. Din postura de voci avizate, cei doi academicieni au susținut proiectul minier în cadrul tuturor dezbaterilor publice la care au participat, inclusiv în fața Comisiei de Anchetă din Parlament.

“Ceea ce se distruge  este… nu pot să spun lipsit total de importanţă, dar de o importanţă minoră faţă de ceea ce se conservă. (…) Galeriile romane sunt păstrate numai în anumite zone şi aceste zone sunt astăzi conservate prin grija celor care au sponsorizat aceste săpături, respectiv RMGC”, argumenta Alexandru Vulpe, președintele secției de Științe Istorice și Arheologice din Academia Română, în încercarea de a convinge comisia parlamentară.

“S-a vorbit foarte mult despre Roşia Montană şi UNESCO. Este una dintre cele mai mari prostii care se pot… dar, în România, există mulţi amatori. Deci, onorată comisie, când auziţi Roşia Montană pe lista UNESCO râdeţi şi treceţi mai departe. “, adaugă Răzvan Theodorescu, fost ministru al Culturii în guvernul Năstase.

Nici unul, nici celălalt, nu au societăți comerciale prin care să primească bani de la RMGC, așa că s-au făcut persoane fizice autorizate (PFA). Reputații specialiști au încasat anul acesta câte 14.489 lei fiecare, în conturile Vulpe R. Alexandru PFA și, respectiv, Theodorescu Emil- Răzvan PFA.

Alexandru Vulpe a refuzat să comenteze, pe fond, acest subiect: “Păi, și ce?! Nu pot vorbi acum!” În schimb, Răzvan Theodorescu o spune direct: ”Eu ofer consultanță RMGC pe acel PFA. Grupul este total independent și nu are nicio legătură cu consultanța pe care o dau eu, da?”.

În perioada 2001-2004, în timpul mandatului de ministru al culturii al lui Răzvan Theodorescu, au fost eliberate primele certificate de descărcare de sarcină arhelogică – acte administrative foarte importante, fără de care nu poate începe exploatarea în aria vestigiilor istorice. În acea perioadă, Ministerul Culturii a emis și certificatul de descărcare pentru masivul Cârnic – anulat ulterior de Curtea Supremă la solicitarea organizațiilor neguvernamentale.

CONSULTANTUL POLITIC

Renumitul consultant politic Dan Andronic apare și el în dosarul fiscal al RMGC. În 2013, agenția D.A. Communication & Media, patronată de Andronic, a facturat către RMGC servicii în valoare de 420.200 lei. Ulterior, o parte din acesti bani (265.500 lei) au plecat din contul firmei lui Andronic în cel al postului B1 TV – controlat, în acte, de mai multe companii ale familiei Păunescu în asociere cu Sorin Oancea, managerul televiziunii. Tot agenția lui Andronic a mai trimis 131.275 lei, din banii încasați de la RMGC, către editura Tipogrup Press, controlată de ziariștii Vlad Pufu și Ion Cristoiu. Aceasta din urmă este fostul publisher al revistei Historia. Pe de altă parte, Dan Andronic este proprietarul ziarului Evenimentul zilei și al revistei Capital.

Dan Andronic a răspuns frontal întrebărilor RISE Project: “Într-adevăr, firma D.A. Communication este și regie de publicitate și, în mare parte, vinde reclamă la EVZ și Capital, dar nu numai. Nu-mi aduc aminte exact cât a luat atunci B1 TV și Historia, sunt contracte bilaterale, oricum. Nu-i nimic ascuns sau în neregulă.”

UPDATE: Într-un drept la replică adresat RISE Project, Vlad Pufu, directorul editurii Tipogrup Press, face următoarele precizări: “Tipogrup Press își desfășoară activitatea în industria tipografică. Pentru Tipogrup Press, agenția D.A. Communication & Media este, chiar de mai mulți ani, doar unul dintre beneficiari, așa cum prestează servicii de tipărire și pentru alte agenții de publicitate sau alți clienți. Așadar, contractul în cauză nu are nicio legătură cu activitatea de presă, cum se invocă, ci este un contract de prestări servicii tipografice. Mai mult, niciodată, de-a lungul anilor și nici în prezent, Tipogrup Press nu a tipărit, publicat cărți sau alte materiale pe subiectul Roșia Montană și nici nu și-a exprimat un punct de vedere public pe tema respectivă. (…) Tipogrup Press nu mai este publisherul revistei Historia din anul 2009.”

MINERUL TV

Potrivit dosarului fiscal al RMGC, corporația a plătit publicitate tuturor televiziunilor importante din România. În afară de cele menționate mai sus, posturile care au luat bani în 2013 sunt: Pro TV (959.414 lei), B1 TV 614.996 de lei), Kanal D (217.978 lei), Prima Tv (175.076 lei), Realitatea TV (75.116 lei), TVR (102.040 lei), Etno TV (12.710 lei), Alba TV (22.780 lei) și agenția de știri Mediafax (13.651 lei).

Romana PUIULEȚ, Mihai MUNTEANU

Comenteaza acest articol