Protecția Consumatorului a fost de curând obligată, prin hotărâre judecătorească, să protejeze consumatorii și să facă publice date despre controalele sale. Cu toate acestea, instituția nu și-a schimbat atitudinea.
Bogdan Pandelică, noul director al ANPC, a furnizat RISE un non-răspuns la solicitarea de a face publică lista și motivele pentru care magazinele și unitățile deţinute de lanţurile de retail au fost amendate sau sancționate de inspectorii instituției. Răspunsul lui Pandelică, care a mai deținut și acum câțiva ani această funcție, pe lângă faptul că nu comunică datele solicitate, demonstrează din nou grija autorității de a proteja comercianții și în niciun caz consumatorii.
Bogdan Pandelică spune în răspunsul formulat către RISE Project:
“Vă rugăm să țineți cont de faptul că acest document este emis strict la solicitarea dumneavoastră în temeiul legii 544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare și instituția noastră nu se face responsabilă în cazul în care informațiile furnizate vor fi mediatizate de către dumneavoastră sau vor aduce atingere operatorilor economici.”
Într-un articol precedent, RISE Project a arătat cum Autoritatea pentru Protecția Consumatorului (ANPC) alege să protejeze imaginea supermarketurilor. Articolul demonstrează cum milioane de români sunt păcăliți la cântar, iar ANPC refuză să ofere informații consumatorilor despre înșelăciunile care le scot bani din buzunar.
În septembrie 2015, reporterii RISE Project au cerut ANPC-ului tot date despre amenzile și controalele efectuate de inspectori. Paul Silviu Anghel, directorul general al ANPC la acea vreme, a răspuns că informațiile solicitate nu sunt informații de interes public. El a adăugat că datele în cauză ar aduce atingere principiului concurenței loiale și că operatorii economici controlați au dreptul la confidențialitate.
După publicarea articolelor din septembrie, l-am contactat pe avocatul Adrian Rista și am convenit cu acesta să trimitem încă o dată aceleași întrebări instituției, dar prin biroul lui de avocatură.
Avocatul Adrian Rista ne-a spus că:
“ În primul rând am anexat practica judiciară în materia informației de interes public și în al doilea rând le-am adus la cunoștință că nerespectarea prevederilor legale referitoare la comunicarea în sine și la termenele legale de răspuns reprezintă infracțiune. Am ales să le mai trimitem încă o dată cererea pentru a evita un proces lung, care poate dura un an și jumătate. Un proces, pe lângă durată, mai însemnă și costuri în plus pentru autoritate, deci cheltuieli din banii contribuabililor.“
Reprezentanții ANPC ne-au spus din nou că nu ne pot comunica numărul amenzilor, valoarea și nici motivul pentru care au fost amendate magazinele invocând de data aceasta și Art. 9. din HG 700/2012, potrivit căruia:
“Personalul Autorității împuternicit să efectueze controale și verificări este obligat să păstreze secretul profesional în legatura cu aspectele tehnologice, economice si comerciale de care ia cunoștință în exercitarea atribuțiilor de serviciu, conform actelor normative în vigoare.”
RISE Project nu a solicitat însă detalii despre aspecte tehnologice, economice sau comerciale, ci date despre amenzi.
Totuși, ANPC ne-a comunicat, defalcat, pe fiecare operator economic în parte, numărul acțiunilor de control și numărul proceselor verbale care au constatat contravențiile.
Astfel, în perioada 1 ianuarie 2014- 29 septembrie 2015, inspectorii de la ANPC au efectuat 7675 de controale și au dat 2956 de amenzi.
Ciudățenia vine însă din compararea datelor. În topul reclamațiilor făcute de consumatori, Carrefour câștigă detașat cu 840 de plângeri. Inspectorii au făcut 706 acțiuni de control și au constatat 227 contravenții.
Pe primul loc în ceea ce privește numărul de controale efectuate de ANPC se află însă lanțul de magazine Kaufland cu 1820 de controale, 660 de contravenții și 559 de reclamații. Kaufland-ul este practic cel mai controlat și cel mai amendat lanț de magazine, deși nu a avut cel mai mare număr de reclamații din partea clienților.
Ana Poenariu
Grafica: Sergiu Brega