Lipsa de transparență a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a fost sancționată de judecători, după ce un maestru culinar francez a reclamat în instanță faptul că ANPC nu publică numele lanțurilor de magazine pe care le amendează și nici motivele pentru care le sancționează.
Președintele ANPC a fost schimbat după tragedia de la clubul Colectiv, dar noul ei șef, Bogdan Pandelică, numit în ultimele zile ale Guvernului Ponta, a fost chiar cel care a secretizat, în 2009, activitatea instituției publice. În ultimii șase ani, ANPC a refuzat să facă publice motivele pentru care i-a amendat pe marii operatori economici, astfel că oamenii nu au putut să afle că au fost păgubiți.
Recenta decizie a judecătorilor obligă ANPC să devină o instituție transparentă față de consumatorii ale căror drepturi trebuie să le apere, potrivit legii.
RISE Project a prezentat pe larg lupta maestrului culinar francez David Contant cu supermarketurile într-un material publicat luna trecută. Pe scurt, Contant a cerut ANPC să publice numele supermarketurilor amendate, după ce tot el a descoperit neregulile și le-a comunicat ANPC, dar s-a izbit de refuzul constant al instituției. Francezul s-a dus în instanță, cerînd judecătorilor să oblige ANPC să publice motivele exacte pentru care a aplicat sancțiuni marilor lanțuri de magazine astfel ca românii, consumatorii, să poată să-și recupereze prejudiciile.
Până acum, Protecția Consumatorului a invocat dreptul la confidențialitate și principiul concurenței loiale ca să protejeze marii comercianți, inclusiv într-un răspuns trimis RISE Project pe acest subiect.
Istoria unui caz
În 8 ianuarie 2013, francezul a sesizat autoritatea în privința neregulilor descoperite de el în lanțul de magazine “Mega Image”, cea mai mare rețea din România. De atunci, Contant a reclamat la ANPC o serie de nereguli descoperite în aceste magazine. Francezul a descoperit că anumite produse aveau altă greutate decât cea declarată pe etichete. De exemplu, produsele congelate din carne de porc sau pui aveau întotdeauna cu 10-40 de grame mai puțin decât ceea ce scria pe etichetă. Contant spune că având în vedere numărul de magazine din rețea, numărul de consumatori și cantitățile comercializate, poți ajunge la o diferență de tone de produs pe an, adică fraudă, escrocherie și furt de la consumatori.
În tot demersul său, Contant a descoperit și că o gamă largă din produsele congelate erau decongelate și iar congelate, lucru dovedit de gheața cristalizată din pungile de pește sau creveți adică exact nerespectarea standardelor europene -HACCP. Mega Image SRL deține cea mai mare rețea de lanțuri de retail din România.
După aproape două săptămâni, reprezentanții ANPC i-au comunicat lui Contant că „pentru deficiențele constatate în urma verificărilor efectuate în diferite unități aparținând SC Mega Image SRL, societatea a fost sanctionată cu amenzi contravenționale și rămâne în atenția noastră.”
În 4 martie 2013, Contant a solicitat autorității să detalieze care sunt deficiențele constatate, ce unități au fost sancționate și care au fost amenzile contravenționale aplicate. Reprezentații ANPC i-au răspuns a doua zi:“Rezultatele activității de control au fost facute publice prin intermediul mass-media, precizându-se totodată ca datele suplimentare detaliate privind rezultatele controalelor intra sub incidența prevederilor Legii nr.544/2001 coroborate cu prevederile Anexei 3 la Ordinul nr.445/2009”
După răspunsul primit, Contant a mai făcut încă alte șase cereri prin care solicita informații publice privind controalele și transparență din partea instituției.
Reprezentantul lui David Contant, avocatul Dan Chitic explică:
“A primit o serie de răspunsuri prin care i se comunica faptul că au fost realizate niște controale și s-au luat niște măsuri legale fără însă a se preciza în niciun fel nici ce control, nici unde, nici ce s-a constatat și nici ce abateri au fost constatate și care au fost sancțiunile aplicate. (…) Aceste informații nu sunt publice pe motiv că pot afecta piața concurențială și foarte important și interesant este că (…) singurul cadru legal, singurul argument juridic a fost un ordin al președinului ANPC -Pandelică ( nr: fost președinte ANPC –Bogdan Marcel Pandelică, perioada februarie 2009-octombrie 2009; numit din nou șef al instituției în urmă cu o săptămână) care ordin împiedică funcționarii ANPC în a furniza informații petenților și cred că de asemenea și instituțiilor de presă.“
Contant a mai descoperit că pe ambalajele produselor din mărcile proprii, în special marca Gusturi Românești, nu este menționat producătorul sau tehnicile de cultivare sau producție. Mai mult, spune că Mega Image nu a etichetat corespunzător produsele modificate genetic, pentru a fi identificate ușor și a oferi consumatorului opțiunea de a alege conștient.
1-0 pentru consumatori
Francezul a văzut că nu are sorți de izbândă cu ANPC așa că s-a adresat instanței în calitate de consumator și de cetățean cu drepturi europene. S-a dus mai întâi la Judecătoria Sectorului 1: “Am dat în judecată ANPC-ul pentru că nu cred că e normal să ascundă adevărul.”
În 4 decembrie 2014, Judecătoria Sectorului 1 București a obligat ANPC, în temeiul legilor în vigoare, să-i comunice toate informațiile solicitate. Autoritatea care ar trebui să protejeze consumatorii a fost obligată de instanța judecătorească să răspundă tuturor cererilor formulate de Contant cu privire la abaterile constatate, magazinele în culpă și măsurile luate împotriva companiei Mega Image SRL.
2-0 pentru consumatori
ANPC a făcut apel, iar procesul s-a mutat la Tribunalul București. Această instanța a respins apelul ca nefondat, a obligat instituția să furnizeze informațiile și să plătească 4400 lei cheltuieli de judecată. Decizia Judecătoriei Sectorului 1 este acum executorie și trebuie pusă în aplicare.
ANPC poate face recurs la Curtea de Apel dar deja s-a creat un precedent privind comunicarea rezultatelor controalelor efectuate de inspectorii autorității, a conchis avocatul lui Contant.
Ana Poenariu
Ilustrație: Sergiu Brega