Corupția în domeniul sănătății este, din păcate, larg răspândită în mare parte din Europa de Est. În România, recentele rechizitorii evidențiază rolul personalului medical în deturnarea fondurilor de la serviciile de îngrijire a pacienților. În Polonia, statul a plătit zeci de milioane de euro unui traficant de arme pentru echipamente medicale care, în parte, nu au fost livrate niciodată. În timp ce în Republica Cehă, în timpul pandemiei, licitațiile publice au fost direcționate în mod fraudulos către întreprinderi care vindeau măști fără licență. Aceasta este prima parte a unei serii de două episoade despre corupția din domeniul sănătății.
Acest buletin informativ colaborativ se bazează pe cercetările efectuate de șapte centre de investigație din cadrul The Organized Crime and Corruption Reporting Project: Investigace.cz (Republica Cehă), Bird.bg (Bulgaria), Frontstory.pl (Polonia), Rise Project (România), Investigative Center of Ján Kuciak – icjk.sk (Slovacia), Átlátszó (Ungaria), Context.ro (România). Echipa va analiza un subiect legat de crima organizată sau corupție în fiecare ediție și va prezenta cele mai relevante fapte.
Corupție în masă în sistemul sanitar românesc
În 2010, șase bebeluși au murit într-un incendiu într-un spital din București. După mai bine de zece ani, același spital funcționează în continuare fără autorizație de securitate la incendiu. Din nefericire, acesta nu este un caz izolat; este doar unul dintre numeroasele spitale publice din România care pun în pericol viețile pacienților lor, întrucât nu au fost niciodată modernizate și nu dispun de sisteme adecvate pentru a-și menține pacienții în siguranță.
Aceste deficiențe au ieșit la iveală în timpul pandemiei Covid-19, când infrastructura medicală românească a fost intens utilizată. Numai în 2020 și 2021, 12 spitale au luat foc în România, iar peste 30 de persoane au murit.
Un raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) din 2021 precizează că România și-a crescut semnificativ cheltuielile cu sănătatea, dar rămâne a doua țară din UE cu cele mai mici cheltuieli în domeniul sănătății, atât pe cap de locuitor, cât și ca pondere în Produsul Intern Brut (PIB). Chiar și Ministerul Sănătății a declarat că infrastructura de sănătate publică trebuie să se îmbunătățească și că investițiile recente sunt insuficiente pentru a o aduce la standarde de performanță adecvate.
Cu toate acestea, corupția reprezintă o mare amenințare pentru dezvoltarea sistemului de sănătate din România. Banii cheltuiți pentru îmbunătățirea infrastructurii ajung adesea în buzunarele unor companii cu conexiuni politice. Acest lucru împiedică îmbunătățirea sistemului medical, deoarece nevoile spitalelor sunt adesea puse pe locul doi.
În 2022, Direcția Națională Anticorupție a pus sub acuzare peste 50 de persoane care lucrează în sistemul sanitar românesc. Printre acestea se numără un manager, șapte medici și trei directori de spitale.
Presa din România a investigat ineficiența și corupția în ceea ce privește cheltuielile din domeniul sănătății. În 2016, Rise Project a publicat un reportaj despre o cameră hiperbară, echipament folosit pentru îngrijirea arsurilor, care a costat peste jumătate de milion de euro și care s-a dovedit ineficientă și chiar periculoasă pentru pacienți. Compania care a primit banii era deținută de partenerul de afaceri al unui fost primar și senator român, Sorin Oprescu.
Corupția din lobby-ul farmaceutic în Polonia
Deficitul bugetelor spitalelor, problemele de personal din instituții și accesul dificil la specialiști sunt cele mai frecvente surse de corupție în sistemul de sănătate polonez. Finanțarea insuficientă a sistemului se traduce, de asemenea, prin salarii mici, ceea ce îi împinge pe medici în sfera privată sau să lucreze în străinătate. În spitale se înregistrează cozi lungi de așteptare pentru diagnosticare și tratament, potrivit unui raport al Comisiei Europene privind corupția în sistemul de sănătate.
Un alt exemplu de corupție în sistemul de sănătate polonez este reportajul Frontstory.pl din ianuarie 2022, care dezvăluie traficul cu certificate false de vaccinare împotriva Covid-19, în care au fost implicați angajați corupți ai instituțiilor medicale.
Majoritatea societății poloneze consideră că mita dată unui medic este corupție, însă utilizarea unei rețele de contacte private și profesionale pentru a evita coada de așteptare pentru a consulta un medic este un lucru des întâlnit. Care este rezultatul? În iulie 2022, în instanță a fost depus un rechizitoriu împotriva fostului șef al departamentului de îngrijiri paliative al unui spital din orășelul Chodzież. Medicul ar fi trebuit să accepte sau să prelungească șederea pacienților în secția sa în schimbul unor mite din partea familiilor – de la câteva sute la câteva mii de zloți, chiar dacă pacienții nu aveau nevoie de șederi prelungite.
Raportul Comisiei arată că neregulile din licitațiile publice reprezintă, de asemenea, o problemă. Caietul de sarcini al licitației este uneori întocmit de medici, care, în unele cazuri, trebuie să ceară ajutorul reprezentanților industriei. Iar aceștia pot pregăti caietele de sarcini atât de detaliat încât doar o anumită companie poate câștiga licitația. În decembrie 2022, la câteva momente după ce a acceptat o mită, directorul unei clinici ambulatorii din micul oraș Witkow a fost reținut, potrivit Biroului Central Anticorupție; în schimbul mitei, acesta ar fi întocmit o licitație pentru furnizarea de echipamente medicale.
Un domeniu al asistenței medicale susceptibil de corupție este interfața dintre stat și lobby-ul farmaceutic. Până în ianuarie 2023, 911 acuzații de corupție fuseseră formulate împotriva a 12 persoane, inclusiv un reprezentant al unei companii farmaceutice, farmaciști și medici din unități medicale din Varșovia și din împrejurimi. Reprezentantul farmaceutic ar fi aranjat cu medicii să elibereze rețete pentru medicamentele pe care le promova și i-ar fi recompensat cu bani.
Această situație nu se limitează la spitale și medici locali. Un raport oficial din 2019 arată că Ministerul polonez al Sănătății este „deosebit de vulnerabil” la lobby, presiuni informale și propuneri corupte atunci când are de-a face cu actori externi, în principal din industria farmaceutică.
Milioane de euro pentru măști de protecție furnizate de traficantul de arme
În timp ce lumea se lupta cu pandemia COVID-19 în 2020, ministerul polonez al sănătății a semnat o serie de contracte controversate pentru furnizarea de echipamente medicale. Unul dintre acestea a implicat achiziționarea de măști de protecție inutile, în valoare de 1,1 milioane de euro, de la compania unui prieten al ministrului însuși. De asemenea, statul polonez a achiziționat ventilatoare în valoare de 44,5 milioane de euro (dintre care unele nu au fost livrate) de la compania unui traficant de arme care a dispărut mai întâi în circumstanțe misterioase și a fost găsit ulterior mort în Albania. Potrivit unor informații recente, nimeni nu a fost acuzat în ancheta privind „afacerea măștilor”, iar ancheta privind ventilatoarele a fost abandonată în 2021.
Potrivit raportului Biroului Central Anticorupție privind punerea în aplicare a Programului guvernamental anticorupție pentru perioada 2018-2020, asistența medicală s-a numărat printre sferele cele mai expuse riscului de corupție. Ce s-a făcut până în prezent pentru a reduce amenințarea? A fost organizat un curs de e-learning privind etica, anticorupția și conflictul de interese pentru angajații ministerului. De asemenea, a fost realizată o „autoevaluare anonimă a culturii de integritate” la nivelul ministerului. Rezultatele autoevaluării nu au fost încă dezvăluite.
Omul din spatele licitațiilor publice corupte din Sănătate
Există o figură proeminentă și un fost politician care face legătura între două cazuri de corupție în sectorul sănătății din Cehia – Marek Šnajdr. Unul dintre cazuri este cunoscut sub numele de cazul Dozimetr, care a devenit cunoscut după o razie a poliției la Primăria din Praga, la Compania Generală de Asigurări de Sănătate (VZP) și în peste zece alte locuri, care a avut loc în iunie anul trecut. Potrivit anchetatorilor, funcționarii publici au acceptat mită pentru a manipula licitațiile publice. Marek Šnajdr, un fost deputat ceh și o figură influentă în culisele sectorului sănătății, a fost acuzat în luna aprilie a acestui an de luare de mită. El a plătit aproape 8500 de euro pentru a obține un rezultat favorabil în cazul unui contract IT de 4,3 milioane de euro atribuit de VZP. Compania IT angajată nu a fost în măsură să respecte acest contract și ar fi trebuit să plătească o penalitate foarte mare. Mita dată de Šnajdr către VZP avea ca scop să garanteze că societatea nu va plăti penalitatea și doar va anula contractul fără repercusiuni. Marek Šnajdr neagă acuzațiile, dar a fost interogat recent de poliție.
Marek Šnajdr este, de asemenea, acuzat în cazul Bulovka, în care se presupune că ar fi manipulat contracte la spitalul din Bulovka. Pe lângă Šnajdr, în dosar mai sunt inculpați fostul director al spitalului din Bulovka și alte persoane. Se presupune că acuzații au trucat licitațiile publice, astfel încât contractele să revină unor companii prestabilite. Aceiași actori sunt, de asemenea, anchetați în cazul de corupție al unui alt spital – spitalul Na Františku, în care a fost inculpat fostul director al acestuia. Cazul a implicat nu mai puțin de douăzeci de inculpați. Dosarul a fost deschis în 2018, când poliția a făcut o razie în cele două spitale. Unul dintre actorii din ambele dosare, omul de afaceri Tomáš Horáček, a început să coopereze cu poliția, ceea ce le-a permis să descopere amploarea schemelor de corupție. Toate cele trei dosare sunt încă în desfășurare.
Scheme de fraudă Covid în Republica Cehă
Municipalitățile cehe cheltuiesc peste 8,4 milioane de euro pe echipamente de protecție, o anumită companie vânzând o mască cu mai mult de 8 euro bucata.
În primăvara anului 2020, guvernul nu a reușit să furnizeze echipament de protecție municipalităților, chiar dacă politicienii de la acea vreme au insistat că au situația sub control. Astfel, companii care nu au nicio legătură cu asistența medicală, dar care au contacte bune în China – au început să vândă măști, inclusiv un producător de scutece textile, un vânzător de puști de vânătoare și artificii și un constructor de panouri fotovoltaice. De ce? Pentru că merita, având în vedere că statul a plătit cu plăcere milioane de coroane cehești pentru marfă. Companiile care produc efectiv echipamente medicale erau în minoritate.
Cu toate acestea, a existat o condiție pentru ca măștile de protecție să poată fi vândute în Republica Cehă – acestea trebuiau să aibă un certificat aprobat de UE, „CE”, ceea ce înseamnă că sunt sigure pentru utilizare. Dar acest lucru nu a împiedicat vânzarea de măști cu certificate false sau alte certificate sau chiar fără certificat.
Una dintre firmele care a profitat de această oportunitate a fost o companie de marketing și PR numită Black Consulting. Compania a vândut statului măști la 8 euro și a primit peste un milion de euro. Produsele lor aveau într-adevăr o ștampilă a unei companii care acordă certificate, dar pentru diferite produse, nu pentru măști. Documentația care a făcut parte din contractul public nu conține nimic care să sugereze că Black Consulting ar fi avut vreo certificare.
David Snášel, proprietarul Black Consulting, a acordat un interviu pentru Investigace.cz în care a declarat că a primit odată un telefon de la un prieten care i-a oferit treizeci de mii de măști pentru angajații săi. În urma apelului telefonic, Snášel și-a dat seama că măștile de protecție ar fi o afacere bună, deoarece guvernatorii regionali se plângeau de lipsa acestora. A redactat o propunere și a trimis-o municipalităților, iar într-o oră, primul guvernator de județ a sunat, iar afacerea a luat avânt.
Ilustrație cover foto: Wanda Hutira