6/03/2020

O fraudă organizată pe tiparul unei afaceri corporatiste a făcut victime în zeci de țări de pe toate continentele. Victimele erau ademenite prin anunțuri online care garantau câștiguri rapide.

Dintr-un call center din inima Kievului, capitala Ucrainei, o armată de consultanți repeta o poveste frumoasă despre mirajul unei vieți de lux.

Cei care cădeau în capcană rămâneau fără bani sau se înglodau în datorii. Printre păgubiți se numără și câțiva români. 

Reporterii afiliați OCCRP, rețeaua internațională de jurnaliști de investigație din care face parte RISE Project, și publicația suedeză Dagens Nyheter au documentat cazul și au descoperit beneficiarii reali ai banilor. 

Sediul MiltonGroup din Kiev. Foto: OOCRP

Sediul MiltonGroup din Kiev. Foto: OOCRP

CALL CENTERUL DIN KIEV

Parcarea mallului Mandarin Plaza din Kiev e plină de mașini de lux, ai căror proprietari se plimbă și își etalează bogăția prin magazinele de bijuterii și haine scumpe. În aceeași clădire, la unul dintre etajele superioare, funcționează o afacere ascunsă de ochii lumii și bine păzită de gărzi înarmate.  

Înghesuiți în birouri minuscule, angajații poligloți ai unui call center vând rețete false de îmbogățire rapidă oricui și în orice colț al lumii. Milton Group, compania care controlează toată operațiunea, spune că te poate face bogat într-o clipă dacă investești cu ajutorul ei în tranzacții pe bursele internaționale sau în diverse criptomonede. 

Un fost angajat al companiei a pus la dispoziția publicației suedeze Dagens Nyheter o arhivă cu documente care arată cum funcționează frauda: o schemă clasică de tip “boiler room”, practic un call center de unde sunt sunați clienții cărora le sunt propuse diverse afaceri care însă nu există în realitate. Frauda de la mallul din Kiev a fost dusă la un nou nivel cu ajutorul rețelelor de socializare și al falsurilor produse cu softuri AI. A devenit o operațiune globală.

Zeci de reporteri din 21 de țări au vorbit cu peste 180 de victime ale escrocheriei. Așa au ajuns să documenteze cum au fost afectate sau distruse viețile unor cetățeni care trăiesc în Suedia, în orașele industriale din Balcani sau în metropole precum Londra sau Sydney.  

Sediul MiltonGroup din Kiev. Foto: OOCRP

Sediul MiltonGroup din Kiev. Foto: OOCRP

Patru dintre victime provin din România și au fost contactate de către reporterii RISE Project. Unul dintre cei patru ne-a povestit cum a fost păcălit. 

Kiss Csaba își câștigă pâinea cântând pe la diverse evenimente și este resposabilul cu muzica de petrecere a unui hotel din Sovata. În 2019 a pierdut o parte din economiile sale după ce a fost păcălit de rețeaua care operează la aproximativ 850 de kilometri de orașul unde muncește. “M-au contactat la telefon și mi-au spus să investesc în criptomonede. Am investit 250 de dolari și am făcut un profit de 500. Apoi mi-au spus că pot să fac mai mulți bani, dar investiția minimă e 1000 de dolari“, a povestit Kiss Csaba. A mai transferat 500 de dolari și se gândea că e timpul să facă și o retragere. 

Așa-zisul profit era contabilizat pe un cont personal pe portalul CriptoMB. La un moment dat în contul lui apăreau peste 8000 de dolari care însă n-au mai ajuns la Sovata. “Atunci mi-au spus că trebuie să plătesc o asigurare unei bănci din Rusia. Am mai plătit vreo 300 de dolari și am încercat să retrag banii. De atunci îmi arată că plata se procesează“, a mai povestit Kiss Csaba.

Povestea lui s-a repetat de zeci și zeci de ori în zeci de țări. Victimele erau atrase cu ajutorul unor reclame postate pe Facebook prin care se promiteau profituri uriașe în timp foarte scurt. Cei care accesau reclamele și își lăsau numărul de telefon sau adresa erau preluați de agenții de vânzări. Cu o mică investiție clienții ajungeau la sume amețitoare, dar profiturile erau false. Când încercau să-și retragă banii, plățile nu erau procesate. 

Așa arătau sceen-shot-urile trimise de către angajații Milton către victime. Erau imagini falsificate care încercau să mimeze investiții reale. / FOTO: OCCRP

Așa arătau screenshot-urile trimise de către angajații Milton către victime. Erau imagini falsificate care încercau să mimeze investiții reale. Foto: OCCRP

În unele cazuri victimele intrau în atenția unui departament special a cărui treabă era să găsească tot felul de metode prin care să le stoarcă de bani. Prin constrângeri de tot felul. Unii erau hărțuiți și obligați să facă împrumuturi consistente pentru că erau amenințați cu documente falsificate care păreau că vin de la autoritățile fiscale din Marea Britanie. În alte cazuri cei care erau fraudati erau contactați de presupuși avocați care se ofereau să recupereze banii. Dar pentru ca recuperarea să meargă lin, avocații cereau și ei un  comision, care însemna de fapt o nouă țeapă. 

În cele mai grave cazuri, cei de la Milton Group au instalat softuri cu ajutorul cărora preluau controlul calculatorului victimei și reușeau să fure astfel și mai mulți bani. Unii au pierdut și peste 200.000 de dolari. 

Victimele păcălite de personaje inventate, cu nume străine, erau asigurate de câștiguri mari și credeau că stau de vorbă cu reprezentanții unei companii reale din vestul Europei. 

Habar nu aveau că stăteau la vorbă cu tineri ucraineni sau imigranți din Africa și Orientul Mijlociu. O parte dintre cei păcăliți a depus plângeri în țările lor. Polițiștii și procurorii din Italia și Spania au explicat pentru OCCRP că știau de aceste fraude doar că le este aproape imposibil să le investigheze pentru că ar necesita cooperare strânsă între zeci de țări și instituții. 

În România, trei din cele patru victime care au vorbit cu reporterii RISE Project au spus că n-au depus plângeri la poliție. 

“Pur și simplu fură banii oamenilor”

Alexey- omul care a povestit cum se desfășura acțiunea în interiorul Milton Group/ FOTO Alexander Mahmoud/DN

Alexey – omul care a povestit cum se desfășura acțiunea în interiorul Milton Group. Foto: Alexander Mahmoud/DN

Frauda de proporții industriale a Milton Group este parte dintr-un val de astfel de scheme care au măturat întreaga lume. Victimele sunt ademenite cu visul unui câștig rapid din investiții care par să fie pe val, precum: opțiunile binare (pariuri pe scăderea sau creșterea prețurilor la diverse produse peste sau sub un prag determinat într-un punct în timp), piața Forex (o piață unde sunt tranzacționate diverse valute) și criptomonedele precum Bitcoin.  

Pentru o vreme, multe fraude de acest tip au fost puse în practică din Israel. Autoritățile locale au decis însă în 2017 să interzică tranzacțiile cu opțiuni binare, așa că fraudele operate din call centere s-au mutat în afara țării. O sursă din cadrul poliției spaniole a explicat pentru publicația El Confidencial că tehnicile folosite în Israel au fost exportate în țări precum Ucraina, Bulgaria, Albania și Cipru. Într-unul  dintre cazurile investigate, poliția spaniolă a estimat că o grupare care folosea call centere dedicate fraudelor producea aproximativ 10 milioane de euro pe săptămână și aproape jumătate de miliard de euro anual. 

Unele victime intervievate de către reporteri au spus că n-au depus plângeri sau, chiar dacă au depus, poliția n-a fost interesată să investigheze. Nunzia Ciardi, șefa departamentului de criminalitate informatică din Italia a declarat că acest fenomen este subevaluat și pentru că multe dintre victime refuză de rușine să facă denunțuri.

“Tot ce face această companie este fals”, a spus Alexey căruia nu îi vom dezvăluii identitate pentru a-l proteja. “Pur și simplu fură banii oamenilor”. El a povestit că angajații biroului din Kiev au fost informații că în 2019 au făcut vânzări de 65 de milioane de euro. Pentru a sărbători performanța, conducerea Milton Group a organizat o petrecere tematică. Sute de angajați s-au distrat privind show-uri de contorsionism și acrobații în timp ce erau premiați cu mașini, bani și excursii. 

Alte call centere din Albania, Georgia și Macedonia de Nord cu sute de angajați par  și ele să fie conectate la compania Milton. 

Este imposibil de determinat dacă toți banii care au trecut prin conturile companiei au fost dobândiți ilicit, dar reporterii OCCRP au discutat cu 180 de victime listate în bazele de date ale Milton care au confirmat că au fost păcălite. Foarte puțini au povestit că au reușit să retragă sume mici de bani, dar numai pentru că Milton dorea să-i încurajeze să investească și mai mult. 

Presupusele investiții erau de fapt simple transferuri de bani prin intermediul Western Union, prin conturi bancare sau criptomonede. Angajații Milton care reușeau să obțină de la clienți plăți cu bitcoin primeau bonusuri mai mari pentru că aceste tranzacții sunt mai greu de urmărit. 

În multe cazuri, OCCRP a descoperit că plățile online erau intermediate de Naspay, o companie cipriotă care se autopromovează drept un “superportal de plăți”. Societatea este deținută de omul de afaceri israelian David Todua. Alexey, omul din interiorul Milton l-a identificat pe David Todua drept proprietarul real al companiei. Touda a spus că n-are nici o legătură cu Milton Group, dar a uitat să menționeze inițial că a fost la o petrecere de revelion a companiei. El a mai precizat că Naspay nu procesează plăți, ci face doar “transfer de informații” între site-uri care procesează plăți și instituții financiare. 

Uneori, după investiția inițială, victimele erau direcționate să plătească diverse taxe către cetățeni din Columbia sau Uganda și nu în contul Milton. 

Leif Nixon, un expert în criptomonede care a ajutat poliția să investigheze fraude cu bitcoin a analizat și tranzacțiile crypto ale Milton. El a precizat că modul de operare al companiei nu e făcut pentru investiții așa cum li se spunea clienților. Leif Nixon a explicat că o parte din clienți erau îndrumați să facă plățile în bitcoin către mai multe adrese ale companiei, dar în mod ciudat fiecare plată trebuia făcută către altă adresă. “E ca și cum ai deschide un cont bancar, dar nu primești un singur număr, ci pentru fiecare plată ți se dă un alt număr de cont“, a explicat Nixon. 

El a mai spus că în 2019 bitcoini în valoare de 5,9 milioane de dolari au dispărut din adresele Milton Grup . “Dacă era o afacere reală nu văd de ce ar face astfel de tranzacții. Nu are nici un sens“, a mai spus expertul suedez. 

Când ei pierd banii, banii rămân la noi

Alexey spune că angajații Milton știau foarte bine că furau bani și că de fapt asta era slujba lor. El a povestit publicației suedeze  Dagens Nyheter că într-una dintre primele sale zile la Milton, un manager i-a spus în glumă că de când avea șase ani și-a dorit să fure banii oamenilor. 

Modul de operare al Milton a fost confirmat în urmă cu o lună la un training al angajaților unui call center din Tbilisi. Un reporter al rețelei OCCRP a participat la sesiunea în care unul dintre traineri a avut următoarea replică pentru participanți: “clienții trebuie să-și piardă banii într-un mod cât mai aproape de realitate“. Când a fost întrebată de ce, a răspuns râzând: “Când ei pierd banii, banii rămân la noi“.

Baza de date internă a companiei, care a fost analizată de reporteri OCCRP, e plină de exemple despre cum sunt storși clienții de bani și care sunt cele mai bune tactici. Un angajat a notat în octombrie 2019 cazul unei bătrâne din Suedia: “Și-a vândut casa ca să poată plăti, fără bani, plânge

Așa arată mesaje interne ale Milton în care se refereau la clienți folosind cuvinte urâte. FOTO: OCCRP

Așa arată mesaje interne ale angajaților Milton în care se refereau la clienți folosind injurii. Foto: OCCRP

Bătrâna care trăiește într-o zonă rurală din centrul Suediei a fost păcălită să investească 100.000 de dolari de cei de la Milton, care au făcut și împrumuturi în numele ei. La fel ca alte victime, a fost atrasă de iluzia profiturilor mari: “Ești hipnotizat și spălat pe creier“. Când a încercat să retragă o parte din câștiguri, banii pur și simplu au dispărut. Acum, ea n-are bani nici de mâncare sau chirie. “Nu prea mai am pentru ce să trăiesc“, le-a spus bătrâna reporterilor de la publicația Dagens Nyheter. 

THE WOLF OF KIEV

În timp ce victimele Milton au fost ruinate financiar, managerii companiei au parte de o viață bună. O analiză a profilelor de pe rețelele de socializare arată că au o apetență pentru mașini scumpe, vacanțe exotice și arme de foc. Unii au chiar și conexiuni politice la nivel înalt. 

Jacob Keselman - CEO-ul Milton/ FOTO: OCCRP

Jacob Keselman – CEO-ul Milton. Foto: Instagram

CEO-ul Milton Group, Jacob Keselman s-a autoproclamat pe Instagram “the Wolf of Kiev” o parafrază a celebrului film “The Wolf of Wall Street,”. Conturile sale online sunt pline de poze cu mașini scumpe, vacanțe de lux și ocazional câte o armă de foc. Într-o poză apare lucrând dintr-o cameră cu vedere la Turnul Eiffel din Paris, poză care a fost însoțită de următorul text: “Cel care își iubește slujba e cu adevărat fericit”

Jacob Keselman a studiat la universitatea din Kiev și a lucrat în vânzări în Israel, apoi a devenit angajat de bază al Milton Group. Întrebat despre fraudele comise de compania la care lucrează el a declarat următoarele: “Știți cum e cu investițiile și forex… mulți clienți își pierd banii pentru că nu înțeleg sistemul”. El a mai precizat că Milton oferă doar servicii IT pentru alte companii care se ocupă cu investițiile. Apoi n-a mai răspuns la alte întrebări. 

TATĂL MILTON GROUP

David Todua (38 de ani), un cetățean israelian născut în Georgia, este un vizitator frecvent al call center-ul din Mandarin Plaza. Alexey spune că angajații Milton știau că Touda e unul dintre proprietarii companiei. 

Alexey a mai spus că l-a văzut pe Todua de cel puțin șase ori în birourile din Kiev. În noiembrie 2019, Todua i-a felicitat pe angajați pentru performanța de a încasa 50 de milioane de dolari. Fostul angajat al Milton a povestit că Todua călătorea tot timpul cu mai multe gărzi de corp. 

Niciun document oficial nu atestă faptul că Todua este proprietarul call centerului din Ucraina. În acte el este în proprietatea unui alt georgian, Irakli Dadivadze. 

Totuși Todua este proprietarul Naspay, platforma cipriotă de plăți prin care Milton procesa mare parte din așa-zisele investiții. 

La petrecerea de revelion, un bărbat pe nume David a fost chemat pe scenă de către Keselman, CEO-ul companiei. Misteriosul David a fost numit tatăl companiei și i s-a adus un tort cu trei lumânări care înseamnă cei trei ani de existență ai Milton. Whistleblower-ul Alexey l-a identificat pe “tatăl” companiei drept David Todua. 

O înregistrare audio obținută de OCCRP îl surprinde pe Keselman spunând: “În decembrie, compania a împlinit trei ani. Suntem copii mari acum, iar tatăl nostru este mândru de noi și noi de el. În primul rând, am vrea să îți mulțumim, David. Avem și un tort pentru tine pentru că ce zi de naștere e aia fără tort? Și David va sufla în lumânări.”

Petrecerea de revelion din 2019 a Milton Group/ FOTO:OCCRP

Petrecerea de revelion din 2019 a Milton Group. Foto: OCCRP

Todua a declarat că a fost la petrecerea de Anul Nou a companiei, fiind invitatul lui Keselman, dar că nu are niciun rol în companie. “Nu sunt tatăl niciunei companii, sunt tatăl a cinci copii“.

Pe Instagram el are userul david_todua_007 și are mai multe poze cu un Kalashnikov aurit, o pușcă cu lunetă, mașini de lux și zile de naștere exuberante. El a recunoscut că este pasionat de vânătoare. 

Reporterii OCCRP au descoperit că Todua a fost partener de afaceri cu politicieni din mai multe țări, inclusiv georgieni membri ai guvernului la un moment dat. Todua a emigrat în Israel în 1993 și a locuit într-o vilă din apropierea Tel Avivului, iar acum locuiește în Cipru. 

“Nu vei regreta decizia asta”

Interiorul fabricii Milton din Kiev/FOTO:OCCRP

Interiorul fabricii Milton din Kiev. Foto: OCCRP

Call center-ul Milton din Kiev pare unul foarte obișnuit la prima vedere. E populat cu sute de angajați care vând produsele prin telefon folosind aparatură modernă și softuri dedicate. Operatorii dau aproximativ 300 de telefoane zilnic contactând clienți din întreaga lume pentru a-și atinge țintele lunare care le aduc bonusuri. 

Call centerul este împărțit în mai multe zone în funcție de limba utilizată: rusă, spaniolă, engleză și italiană. 

Pentru a fi cât mai credibil în fața clienților, vânzătorii și-au creat identități false cu nume de scenă pe măsură. De exemplu, un tip din Senegal care lucrează la biroul pentru limba germană utilizează numele “Todd Kaiser”, o ucraineancă folosește “Diana Swan” sau “Kira Lively.”

Documente interne ale companiei și imagini filmate cu camera ascunsă dovedesc faptul că birourile și call centerul Milton din mall Mandarin Plaza nu sunt unele obișnuite. Sunt protejate de agenți de securitate, iar telefoanele mobile sunt interzise. 

Pe un whiteboard agățat pe perete lângă un poster cu mașini de sport sunt trecute țintele lunare de vânzări pentru fiecare angajat: 40.000 de dolari în Rusia, 60.000 de dolari în Spania și 100.000 de dolari pentru cei care sunt la biroul de limbă engleză.  

Celor din departamentul de vânzări le sunt furnizare adevărate manuale cu proceduri care le explică pas cu pas cum să targeteze clienții în funcție de naționalitate. În manualul pentru populația scandinavă se menționează că “majoritatea sunt bătrâni și au nevoie de cineva cu care să vorbească“.

 În schimb pentru cei din Marea Britanie, Australia sau Noua Zeelandă, operatorii sunt avertizați că aceștia cred că țara lor este cea mai tare și le place să creadă că știu totul. Astfel că vânzătorii sunt sfătuiți să îi măgulească. 


Ca să manevrezi genul acesta de oameni nu e bine să-i contrazici, indiferent de ce vor să facă și trebuie să îi faceți să se simtă inteligenți “, se menționează într-un document intern al Milton. “Nu vei regreta decizia asta“, este una din replicile cu care clienții erau agățați si care era prevăzută în codul de procedură al Milton. 

O BANCĂ FICTIVĂ

Vetoro Banc - banca inventată de cei de la Milton

Vetoro Banc – banca inventată de cei de la Milton

Celor contactați de Milton Group li se oferea șansa de a investi în criptomonede, acțiuni, diverse valute. Toate era tranzacționate de o mare varietate de branduri cu nume generice, site-uri similare care apoi dispăreau din circuitul de vânzări. CryptoMB, Cryptobase și VetoroBanc sunt cele mai recente branduri folosit de Milton care au făcut și obiectul unor alerte de fraudă din partea unor instituții publice din Spania, Italia sau Marea Britanie.

Legătura dintre call center și acest branduri nu este mereu una directă. Uneori aceste branduri n-au în spate vreo companie înființată legal. În puținele cazuri în care sunt operate de societăți, acestea sunt înregistrate în jurisdicții offshore cunoscute pentru opacitate. De exemplu, CryptoMB și VetoroBanc sunt administrate de companii offshore din Insulele Vincent și Grenadineare și Insulele Marshall Islands. În schimb, în Cryptobase reporterii OCCRP n-au găsit nici o companie care fie legată de acest brand. 

Alexey a povestit jurnaliștilor că banca VetoroBanc este o invenție a Milton. Numele a fost ales unul de dintre angajații italieni pentru că lăsa impresia că este numele unei bănci italienești adevărate. Pozele de prezentare ale băncii par să fie luate de pe net. Iar “Sylvia Moreno”, analistul de piață al băncii, este de fapt un medic pediatru american. 

SUPERSTARUL WILLIAM BRADLEY 

Alexey a explicat faptul că personalul call center-ului n-avea niciun fel pregătire în vânzarea de produse financiare, dar era învățat cum să vândă emoții. “Nu contează ce fel de emoții, pozitive sau negative. Poți să vinzi produsele alea false dacă lumea se gândește la ele“, a explicat Alexey. 

Clienților li se arătau profituri uriașe pentru a-i încuraja să investească mai mult. Banii erau însă doar niște numere pe un ecran, a mai explicat whistleblowerul. Singurele dăți când victimele primeau ceva bani erau momentele în care erau împinși să investească și mai mult. 

Investitorii vulnerabili, dar cu potențial ajungeau pe mâna “echipei de retenție” care era compusă din agenții de vânzări cu cele mai bune rezultate.  Treaba lor era să “stoarcă până și ultimii bani ai clienților” și să-i determine să facă împrumuturi sau să-și vândă casele și mașinile, a mai spus Alexey.

El a povestit că într-un caz o gravidă din Rusia a fost convinsă de agenții Milton să le transfere puținele ei economii făcute pentru copilul ce urma să se nască. 

Cel mai prolific și ingenios agent al Milton este un bărbat care face parte din echipa de retenție și se prezintă viitorilor investitori cu numele “William Bradley”. De fapt, el este un tânăr iranian care folosește în interacțiunile cu victimele poza lui Marc Wayshak, un speaker motivațional. 

Identitatea sa nu a putut fi verificată 100%, dar la muncă și pe rețelele de socializare își spune “Hamze” și vorbește fluent limba farsi. Alexey susține că “Hamze”/Bradley aduce lunar $450,000 în coșul Milton. 

Baza de date internă a call centerului cuantifică și urmărește câți bani a investit fiecare client, dar și ce șanse sunt să-l mai păcălească și cu alte sume. În baza de date sunt postate și comentarii despre clienți și vulnerabilitățile lor. 

Östen Morian - una dintre victimele lui William Bradley FOTO: OCCRP

Östen Morian – una dintre victimele lui William Bradley. Foto: OCCRP

Despre un alt bătrân un angajat a notat următoarele: “E foarte bătrân/l-am împins să facă rost de bani pentru comision, sper să rezolve astăzi. Trebuie să mă sune la ora 3 pm ora Suediei”. O lună mai târziu altă mențiune despre același bătrân: “E la casa unui prieten pentru că n-are bani de mâncare. O să îl sun luni, a pierdut 400 de mii”.

Clientul era Östen Morian (75 de ani), un dulgher pensionat care locuiește în partea de nord a Suediei lângă Cercul Arctic. 

Contactat de reporterii Dagens Nyheter, Morian a confirmat că a pierdut 400,000 de coroane suedeze (aproximativ 41.000 de dolari) după ce s-a împrumutat la o dobândă de 39% pentru a investi afacerea falsă propusă de cei de la Milton. A rămas cu datorii substanțiale acum. “Nu știu ce să mai fac, doar să aștept să mor, asta mi-a rămas”, a spus bătrânul suedez. 

“Căutam o investiție bună, dar am ales foarte prost”

Era ajunul Anului Nou când  “William Bradley” l-a sunat pe unul dintre cei mai generoși clienți. “Mă bucur că te-am cunoscut anul acesta și vreau să avem un 2020 frumos și să facem afaceri și mai mari. Îți doresc din toată inima să te odihnești bine și să începi anul nou cu o energie faină

După ce a închis telefonul, tonul său s-a schimbat. Întrebat de Alexey dacă și pe acest client l-a păcălit, Bradley a spus cu mândrie: “Mai bine de șase ori, șapte comisioane“. A continuat spunând că a reușit să scoată bani în continuare pentru că a convins victima că era vina ei că și-a pierdut banii. 

Reporterii DN, OCCRP și cei la centrul de investigații din Cehia Investigace.cz l-au identificat pe omul de la celălalt capăt al conversației. Este vorba de un IT-ist de 48 de ani care locuiește într-un mic orășel din Cehia. 

Chiar dacă nu era atehnic la cererea lui “William Bradley”, și-a instalat TeamViewer, un program care permite accesarea de la distanță a calculatoarelor. Softul era folosit deseori de agenții  Milton pentru “a-i ajuta” pe clienți să facă tranzacțiile bancare.  

A mai instalat și un plug-in pentru Google Chrome care permite inserarea unui cod în paginile de net. Rolul lui era să modifice modul cum arătau paginile de Internet accesate de victimă. Istoricul arhivat al codului arată că a fost utilizat pentru a simula un transfer de 317,476 dolari de la Cryptobase, unul dintre brandurile Milton la Blockchain un operator real de bitcoin. 

Cehul a pierdut în total 200.000 de dolari de la prima investiție pe care a făcut-o în  2019. A cerut să rămână anonim pentru că îi este rușine de faptul că a fost păcălit și a pierdut banii. “Am investit cu gândul că o să am bani la pensie și pentru fata mea. Căutam o investiție bună, dar am ales foarte prost”.

Când a văzut imaginile cu el discutând cu William Bradley a răbufnit: “Da, e frumos să vezi ce prost am fost”.

VALUL 2 DE FRAUDE

Milton are câteva proceduri prin care întârzie momentul în care victimele se prind că și-au pierdut banii. Ele au primit și nume destul memorabile: “un telefon de la un bancher“, “un telefon de  la ANAF“, “un telefon de la un ofițer care se ocupă cu combaterea spălării banilor“. Câțiva dintre angajații Milton preiau aceste roluri și le pun în scenă. 

Telefoanele de amenințare sunt întărite apoi de documente falsificate dar care apar ca provenind de la Fiscul din Marea Britanie sau bănci precum Barclays sau Nordea. Documentele puse la dispoziție de victime sunt pline de greșeli de scriere, iar unele sunt atribuite unor bănci sau țări și sunt marcate cu pseudo ștampile cu textul “CONFIRMED FROM THE GUNVERNATOR”. 

Unul dintre documentele folosite pentru a-i speria pe clienți/FOTO OCCRP

Unul dintre documentele folosite pentru a-i speria pe clienți. Foto: OCCRP

Unul dintre cele mai grave este cel al unei iranience care a emigrat în Norvegia. A fost contactată de un agent de vânzări al CryptoMB, de fapt “William Bradley”. Femeia susține că a pierdut 200.000 de dolari, parte din bani fiind împrumutați. Când a depus plângere la poliția norvegiană, i s-a transmis că “nu sunt destule date ca să înceapă o cercetare penală”.

Apoi a fost contactată de Amir Akbari, un avocat care i-a promis că o va ajuta să-și recupereze banii. Alexey a povestit că de fapt avocatul era tot “Bradley”.

“William Bradley” apare în mai multe investigații din Suedia pornite de plângerile unor victime, dar cercetările n-au ajuns la nicio concluzie și dosarele au fost clasate. “Natura internațională a acestor fraude le face foarte greu de documentat”, a declarat Patrick Lillqvist, șeful departamentului antifraudă al poliției din  Stockholm.

REȚEAUA GLOBALĂ 

Tacticile agresive nu erau folosite doar de vorbitorii de limbă engleză ai Milton. În 2018, în orășeul Puyo din pădurea amazoniană din Ecuador, Alex naviga prin postările de pe Facebook până când a fost captat de un anunț prin care i se promitea că poate să facă bani repede. 

După ce a intrat pe un link unde și-a lăsat datele de contact, a fost sunat de un bărbat pe nume “Jorge Alvarado”, care se prezenta drept consultantul de vânzări al CryptoMB, o nouă afacere cu criptomonede. 

A împrumutat mii de dolari de la familia sa și a tot investit. Consultantii de la  CryptoMB l-au convins că trebuie să plătească niște taxe false pentru a putea retrage câștigurile. El a arătat jurnaliștilor o scrisoare falsificată care părea că provine de la Fiscul din Marea Britanie, în care i se spune că trebuie să plătească taxa.


“După câteva zile soția mea mă înjura și aproape că m-a dat afară din casă”, le-a relatat Alex jurnaliștilor de la publicația Plan-V.

Jurnaliștii care au documentat această investigație n-au găsit nicio probă că banii vreunuia dintre clienții Milton au fost investiți așa cum li s-a promis. 

În schimb, banii erau redirecționați prin Western Union și scoși cash de către indivizi din țări precum Columbia sau Uganda.

Transferurile bancare erau făcute prin intermediul Clear Junction Ltd, o companie din Marea Britanie deținută de cetățeanul israelian Dmitri Kats. 

El a trimis un răspuns în care a menționat că societatea Clear Junction respectă toate standardele impuse de legislația din Marea Britanie. În schimb, nu a vrut să facă niciun comentariu legat de Milton Group. 

Victimele erau direcționate să depună banii în conturile deschise la Clear Junction de alte persoane și li se spunea clar să nu facă nicio mențiune de genul investiție sau cripto pe documentele de transfer. 

Poliția din Suedia a precizat că a decis să deschidă o investigație oficială în cazul Milton Group pe baza informațiilor furnizate de Alexey. 

NOTĂ: Acest text este o traducere adaptată a investigației publicate de OCCRP și care poate fi citită integral AICI

Investigația a fost documentată de următoarele publicații:

 

Comenteaza acest articol

Folosim cookie-uri

Rise Project utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența dumneavoastra pe site-ul nostru. Va rugam sa cititi modul in care riseproject.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform politicii de prelucrare a datelor.