CATEDRA DE ABUZ: „AU FOST NIȘTE RELAȚII DE IUBIRE”

Ilustrație de Wanda Hutira

Frica e încă acolo, înfiptă adânc în sufletul lor, chiar și la ani distanță.

Sunt foste studente la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică – UNATC București. Au deja o carieră: actrițe, regizoare sau scenografe.

În schimb, Bianca Stânea, absolventă de Regie, a renunțat. Nu am mai făcut niciodată teatru”. 

A acceptat să vorbească despre asta în fața camerei. Celelalte povestesc ce au pățit, dar nu vor să apară cu numele lor. 

Le e frică că nu vor mai primi niciun rol, le e teamă de ce vor crede ceilalți – rude, prieteni, colegi, public.

În ultimele șase luni am discutat și înregistrat zeci de studente, absolvente și profesori din UNATC, din generații diferite. Pentru mărturiile publicate există alte voci care le susțin, chiar dacă nu se regăsesc toate în text. 

Sunt întărite de mesaje, martori, e-mailuri sau fotografii.

Experiențele relatate seamănă: avansuri, mesaje insistente, urmăriri, amenințări sau șantaj profesional. Chiar și-o ușă spartă.

Scenele au același regizor: profesorul Felix Alexa. Predă la UNATC din 1994 și este un artist multipremiat. 

Admite relațiile cu fostele lui studente, dar respinge orice formă de hărțuire: 

Au fost niște relații de iubire”.

Episoadele s-au derulat aproape două decenii pe scena celei mai importante universități de teatru și film din țară. 

Conform Codului de Etică, studenții UNATC au la dispoziție doar 30 de zile pentru a reclama un abuz, ceea ce „contribuie la un climat al tăcerii, complicității și mușamalizării”, spun psihologii contactați de RISE pe marginea acestui subiect.  

Acest articol face parte din proiectul „Catedra de abuz”, care monitorizează hărțuirea și abuzul sexual în școlile, liceele și universitățile din țară. 

*Din motive care se regăsesc în text, unele persoane au dorit să rămână anonime. 

„NU AM MAI FĂCUT NICIODATĂ TEATRU”

„Din super senin (…) și-a tras scaunul lângă mine și m-a sărutat”, spune fosta studentă la UNATC, Bianca Stânea, acum în vârstă de 30 de ani, despre profesorul și regizorul de teatru Felix Alexa. 

„Nu am știut cum să reacționez. (…) Eu știam că el e profesorul meu, care trebuie să-mi dea notă ca să-mi iau disertația.” 

„Profesorul de an” la UNATC era cel care coordona studentul pe toată perioada facultății. „Ca au soi de diriginte, (…) pe lângă faptul că îți predă majoritatea cursurilor, e și cel care ar trebui să te ghideze, să aibă grijă de tine”, explică fosta studentă poziția de putere în care se afla Alexa. 

Bianca Stânea la 22 de ani, 2014

Bianca a urmat cursurile unui master în regie la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) – cea mai importantă unitate de învățământ de acest tip din țară -, între 2014 și 2016. 

Cei doi ani de studii la București n-au fost ușori. Singură într-un oraș nou în care nu știa pe nimeni, avea o relație toxică cu un băiat care nu o lăsa să vină la cursuri. Acumula absențe, iar asta îl deranja pe profesorul ei de an, Felix Alexa, care „mă suna și țipa la mine, și-mi zicea că ești neserioasă, că ce cauți aici, că du-te înapoi la Cluj.” 

De aceea, studenta a fost surprinsă când profesorul a acceptat, la rugămintea ei, să-i fie asistentă de regie pentru un spectacol pe care el îl monta la Teatrul Maghiar din Cluj. 

Felix Alexa „mi-a zis « Da, sigur, hai. (…) Faci niște experiență de lucru, poate că o să ne înțelegem bine și o să fie lucrurile ok când ne întoarcem la București »”, își aduce aminte Bianca. 

După prima seară de repetiții, Bianca și Alexa au mai stat la un vin fiert în barul de lângă teatru, până s-a închis. Regizorul a invitat-o să continue discuțiile în garsoniera unde era cazat. Pe drum, a cumpărat o sticlă de vin. 

„N-am simțit că e ceva în neregulă să stai să bei un pahar de vin cu profesorul tău. (…) Am simțit pentru prima dată că nu mai sunt persoana aia care a venit de la Cluj să fure locul”, spune Bianca. Au vorbit despre teatru, despre școală. 

Apoi profesorul și-a tras scaunul lângă ea și a sărutat-o. 

Ea avea 24 de ani. El, 48. 

În capul meu mă gândeam: Nu fă nimic. Las-o așa, că trebuie să găsesc acum o metodă să plec de-aici.” 

Agresorul poate percepe lipsa de reacție a victimei drept aprobare, explică Bogdan Morar, psiholog clinician, psihoterapeut și sexolog. Dar „a nu primi un refuz clar și explicit nu înseamnă că există consimțământ”, adaugă el.

Acest tip de reacție, în care victima îngheață, este firesc, „când fuga sau lupta nu sunt posibile”, spune Andreea Cornea, psiholog în cadrul Asociației ANAIS, care se ocupă de protejarea drepturilor femeilor. În astfel de momente, „psihicul «decide» într-o fracțiune de secundă că este cea mai bună opțiune în acel moment. Nu este ceva ce acestea (victimele) aleg să facă voluntar, este ceva ce se întâmplă automat, este o modalitate de protecție, de asigurare a supraviețuirii”, explică Cornea.

Când există și un raport de putere, cum este relația profesor – student, victimei s-ar putea „să îi fie dificil să refuze sau să stabilească granițe clare în relația cu agresorul”, mai spune psihologul Bogdan Morar.

După clipele de blocaj, discuția a continuat ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Bianca spune că și-a făcut curaj și i-a spus profesorului că vrea să plece acasă.

El a zis ok”. Dar la ieșire, „m-a împins cu toată forța în ușă (…), și-a băgat limba în gura mea și a început să se frece cu corpul de mine. Avea penisul erect”, își aduce aminte fosta studentă. 

Am sărutat-o și am lipit-o de ușă? Are dovezi în sensul ăsta? (…) Nu am abuzat niciodată pe nimeni”, spune profesorul Felix Alexa, într-o discuție telefonică cu RISE.

Acest tip de comportament ar putea fi încadrat ca agresiune sexuală, este de părere Vladimir Ignat, avocat în cadrul asociației ANAIS, consultat pe marginea acestui subiect.

Art. 219, Codul Penal. Agresiunea sexuală

„Actul de natură sexuală (…) săvârşit prin constrângere, punere în imposibilitate de a se apăra sau de a-şi exprima voinţa ori profitând de această stare, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

Cu toate astea, m-a lăsat să plec”, adaugă ea. Pe drum a plâns „isteric”. 

În noaptea aceea, i-a povestit ce a pățit prietenei la care locuia.

Amica ei ne-a spus că a încercat să o scoată din stare și să o facă să râdă. Mai târziu, Bianca a relatat ce-a pățit și iubitului ei de-atunci și altor prieteni. „Toți mi-au zis că, «dar știai ce reputație are, de ce te-ai dus acolo, dar ce credeai»?” 

Astfel de reacții îi fac rău unei persoane care este deja în suferință, explică Andreea Cornea, psiholog în cadrul asociației ANAIS. „Lovim într-un om ce este deja jos, (…) inducem victimei sentimentul de vinovăție (…), justificăm abuzul.” Pe termen lung „se poate ajunge la o normalizare a unor acte agresive – ceea ce și vedem de altfel în societate”, spune ea.

Bianca a continuat să se ducă la repetiții. Felix Alexa „a început să-mi dea mesaje că hei, că ce, te-ai  speriat? (…) Mă tot chema, ba la cină, ba nu știu unde”.

I-a răspuns, dar nu l-a refuzat explicit, ci a inventat diverse motive ca să nu se ducă. 

E profu tău, nu poți să-i zici nu.” 

Până când Alexa s-a oprit cu mesajele. S-au întors la București. După examen, profesorul „s-a uitat la mine și mi-a zis: «Ție îți dau 9, pentru că ai prestat bine»”.

Alexa a plecat apoi în Coreea de Sud să monteze un spectacol. În locul lui, coordonator al lucrării de dizertație a venit tatăl lui Felix, regizorul Visarion Alexa. 

Nu am mai vrut să fac niciodată teatru”, spune Bianca. Din cauza lui Felix Alexa, dar și a misoginiei din lumea teatrului, explică ea. (vezi video) 

În prezent, Bianca are un ONG în Portugalia, unde lucrează și cu victime ale abuzului. 

Felix și tatăl său, regizorul Visarion Alexa, în 2002. Mediafax Foto, Victor Ciupuliga

FAIMA LUI FELIX ALEXA. În 1992, când termină UNATC, Felix Alexa este deja faimos. „Toată lumea bună a teatrului românesc” vine să-i vadă debutul, piesa pe care o montează la teatrul Cassandra, povestește el într-un interviu. La doar 24 de ani, ajunge să monteze pe scena Teatrului Național din București (TNB) spectacolul „Vrăjitoarele din Salem”, de Arthur Miller. 

La doi ani după ce a terminat facultatea, începe să predea la UNATC, la departamentul Regie – Teatru. Devine astfel coleg de serviciu cu tatăl său, profesorul și regizorul Visarion Alexa. 

De-a lungul anilor are o activitate prolifică. Regizează zeci de spectacole în țară și în afară. Nu ratează nicio scenă mare națională, bifează toate teatrele importante din capitală. Susține workshop-uri și merge la festivaluri din Canada până în Asia, via Europa. 

Presa scrie de-a lungul vremii despre „săli arhipline, aplauze la scenă deschisă”. „La sfârşit, se strigă Bravo Felix!”, „Un geniu regizoral”, un „alchimist”. Există puține voci care îi critică spectacolele, mai degrabă în presa culturală: „O complacere leneșă în folosirea aceleiași rețete învechite, de teatru care satisface un anume tip de public”, scrie o cronică din 2013. „Intenție regizorală lipsită de orice subtilitate, nu pot spune decât «se putea și mai rău»”, relatează o cronică din 2014.  

Este răsplătit cu numeroase premii. Ministerul Culturii îl premiază de două ori. Președinția îl face Cavaler al Ordinului „Meritul Cultural”, în 2004. Este membru al Senatului UNITER, asociația care acordă cele mai importante premii din lumea teatrului românesc, din 2018 până în 2022, când devine membru supleant, mandat acordat pentru patru ani. 

Bianca nu e singura care-l acuză pe profesorul Felix Alexa de astfel de practici. 

Din iunie, de când RISE a lansat proiectul „Catedra de abuz”, am primit peste 200 de mărturii de la victime și martori despre abuzurile prin care trec sau la care asistă în unități de învățământ. Zece mărturii au venit din UNATC, iar patru dintre ele au fost despre profesorul și regizorul Felix Alexa.

RISE a mers pe urmele mărturiilor primite și a discutat cu 30 de actori și foști studenți, atât femei, cât și bărbați, din generații diferite. Aceștia ne-au vorbit despre Felix Alexa ca profesor, regizor sau despre cum funcționează lucrurile în interiorul UNATC. 

La aceștia se adaugă alte 10 persoane: martori care au confirmat faptele sau profesori și experți, care le-au explicat. Deși au mai auzit unele de altele, victimele nu au relații de prietenie între ele. Cu unele persoane ne-am văzut de mai multe ori. 

Nu toate mărturiile se regăsesc în text. Acestea sunt întărite de mesaje, e-mailuri și fotografii. Publicarea lor în totalitate ar însemna o intruziune prea mare în viața privată a victimelor. Unele dintre ele ne-au permis însă să cităm din dovezile furnizate. Alte fete nu au avut dovezi. Abuzul este greu de probat, pentru că de obicei se întâmplă într-un cadru intim.

Ilustrație: Midjourney.com

PERSONAJE PRINCIPALE

Bianca Stânea – masterandă la Regie între 2014-2016, la clasa lui Felix Alexa. Ea avea 24 de ani, el 48. Povestește că a invitat-o la el la cazare după o repetiție și i-a făcut avansuri sexuale.

Sorina* – fostă studentă. Ea avea 19 ani, el, 46. Spune că a invitat-o în oraș, a sărutat-o, iar apoi s-a purtat o lună jumătate ca și cum aveau o relație. Alexa susține că a fost „o relație de iubire”.

Elena* – actriță, fostă iubită a lui Alexa pe vremea când ea era proaspăt absolventă de 24 de ani, iar el avea 40. Când s-au despărțit, povestește că a hărțuit-o prin mesaje și e-mailuri, i-a spart ușa de la casă și i-a tăiat cauciucurile de la mașină. Alexa califică situația ca fiind „un incident scos din context”.

Dana* – fostă iubită, când ea era studentă la o facultate din UNATC. Confirmă același tipar de hărțuire cu sute de mesaje, subminarea încrederii în sine și amenințări.

ALTE VOCI

Olga* – fostă studentă la clasa de Regie a lui Felix Alexa. Spune că profesorul punea mâna pe ea, remarca că e slabă și o întreba „pe ce pune mâna iubitul tău?

Medeea* – fostă studentă la Actorie, spune că profesorul s-a oferit să o susțină în carieră în schimbul unei întâlniri.

Mirela* – studentă din actuala generație, povestește cum profesorul „a insistat” la un pahar de vin, când era la un festival de teatru, să facă schimb de numere de telefon.

Victoria* – fostă studentă la Actorie, spune că profesorul i-a pus mâna pe picior după un examen.

Raluca* – absolventă de Scenografie, povestește cum, sub pretextul unui job, Alexa i-a făcut avansuri, chiar și după ce l-a refuzat.

Simona* – martor la una dintre scenele de hărțuire ale lui Felix Alexa, amenințată de regizor în privința carierei.

Andreea* – fostă studentă la clasa de Regie a profesorului, martor la o scenă de gelozie a regizorului în fața clasei.

Mihai* – fost student la Actorie, martor la o scenă în care profesorul a stat două ore noaptea, în mașină, în fața blocului unde locuia studenta lui.

Cristina* – fostă studentă la o facultate din UNATC, prietenă din copilărie cu una dintre victime, povestește cât de tare s-a schimbat aceasta în perioada abuzului.

Adrian* – student în actuala generație la UNATC, vorbește despre faima lui Felix Alexa în rândul studenților.

Mamele studentelor – Două au fost sunate de Felix Alexa. Prima spune că era îngrijorată pentru că regizorul „era amenințător”. Cealaltă povestește cum profesorul a încercat să o convingă că în lumea teatrului, a artiștilor, relațiile cu studente sunt firești. Când a fost părăsit, profesorul i-a transmis și că fiica ei „e nebună”.

CEALALTĂ FAIMĂ 

Felix Alexa și-a clădit „o reputație” în UNATC. Mai mulți studenți din generații diferite ne-au povestit că profesorul era subiect de discuție la bere, pentru relațiile pe care le întreținea cu studente la Regie sau de la alte facultăți din universitate. 

Olga*, fostă studentă la Regie: „Era combinat cu o studentă, după care se tot combina cu studente. Pe față. (…) Era combinat cu o coregrafă, care era studentă în timp ce el era prof.” 

Victoria*, fostă studentă la Actorie: „Evident că am auzit că a avut relații cu studente (…) de-ale lui, de la clasa lui, de Regie. (…) Studenta (…) avea vreo 20-21 (de ani). Dar nu era o relație afișată, noi știam din povești.” 

Sorina*, fostă studentă la Regie: „Fusese cu o studentă de-ale lui (…) timp de toți anii studenției ei. Ei erau într-o relație pe care o ascundeau față de toată lumea și ea, și el.” 

Contactat de RISE, Felix Alexa a spus: Eu nu stau acuma să mint, să zic nu, n-am avut niciodată (relații), când erau publice: ieșeam în oraș împreună, la teatru. (…) Au fost curate (…) emoțional. (…) N-am făcut nimic. (…) Au fost niște povești de dragoste.

Simona*, actriță: „Eu am terminat (facultatea) la Cluj. În momentul în care am ajuns la București, (…) la o discuție de actori și actrițe s-a pomenit numele lui și toate fetele ziceau «ferește-te de el, este un misogin și are probleme mari, și-ți face avansuri sexuale și nu mai scapi de el dacă te încurci cu el». Asta fiind în 2011.” 

Mirela*, studentă la UNATC în generația actuală: Are o faimă „printre studente. (…) Hărțuitor, cred că ăsta este cuvântul care îl caracterizează”. 

Adrian*, student la UNATC în generația actuală:Are această reputație (…) în fiecare an ia o studentă doar pentru că îi place de ea la modul sexual. (…) E parte din mitologia UNATC-ului, ca să zic așa”.

La clasă, Alexa „făcea aceste glume (…) care aveau niște conotații sexuale stânjenitoare (…) tot timpul, la adresa fetelor”, povestește Olga*, fostă studentă la Regie, la clasa lui Alexa, în anii 2000. 

Felix Alexa căuta pretexte să atingă studentele. „Pe mine deseori mă tot atingea cu motivul că-s foarte slabă”, spune Olga*. Apoi spune că o întreba: „Pe ce pune mâna iubitul tău?”. 

Băieților actori le arăta cum să manipuleze actrița. „Și o întorcea, o învârtea, o pipăia, cu pretextul că le arată băieților cum să lucreze. Dar de obicei un regizor nu prea face asta, adică eu nu mă apuc să pipăi actorii, dacă e o scenă erotică”, explică Olga*, regizoare în prezent. 

Multe dintre studentele de la Actorie ajungeau să-l cunoască și ele, pentru că lucrau deseori cu colegii de la Regie. 

Glumele misogine făceau „parte din el, nici nu puteai să disociezi chestia asta de el”, zice Victoria*, fostă studentă la Actorie. „Avea chestia asta de touchy touchy (…) un pic nefirească”. 

Ea povestește cum, după un examen, pe holul facultății, a primit felicitări de la profesor pentru rezultatul obținut și „mi-a pus o mânuță pe picioruș, (…) într-o manieră absolut (…) jenantă și nepermisă. Am rămas inertă vreo zece secunde, după care (…) am plecat. (…) M-a scârbit.” 

Medeea*, actriță de film care a absolvit UNATC în 2007, ne-a relatat cum profesorul i-a trimis un sms în mijlocul nopții, după ce participase pentru prima dată la clasa lui de Regie. Nu ea îi dăduse numărul de telefon, insistă fosta studentă. Nu mai ține minte cuvintele exacte, dar îi zicea că o place. 

A doua zi studenta l-a confruntat pe holurile facultății. „Mi-a spus că i se pare că sunt foarte talentată, foarte frumoasă, dar că n-am să reușesc singură. S-a oferit să mă susțină și să ne întâlnim”, reconstituie ea discuția. 

Mi-a propus de fapt un schimb”, spune Medeea*. „A fost un șoc pentru mine (…). M-a afectat. Tânără studentă, să înțelegi de la un profesor că meseria ta nu se poate face decât așa e destul de debusolant”, își aduce ea aminte. După ce i-a dat de înțeles că nu este interesată, Alexa a ignorat-o complet când treceau unul pe lângă altul. 

Eu n-am zis niciodată că fără mine (nu va reuși), nimănui, nici măcar iubitei mele (…) așa ceva nu este adevărat. Nici nu am condiționat vreodată ceva. (…) Este contra credinței mele despre teatru”, susține Felix Alexa.

Profesorul este acuzat că aplică aceeași metodă și printre actualele studente la UNATC.

Mi-a zis că, dacă mă hotărăsc să dau la Regie, mai întâi să-l sun pe el”, spune Mirela*, în prezent studentă la o altă facultate din cadrul universității.  

S-a întâmplat recent, la un eveniment din lumea teatrului. Profesorul a invitat-o la masă sa să bea un pahar de vin și a insistat să facă schimb de numere de telefon. Auzise poveștile altor prietene, așa că Mirela* a tradus asta ca „sex contra promovare” la examenul de admitere.

Nu sunt omul. Deci nu sunt omul să fac așa ceva”, ne spune Felix Alexa la telefon, subliniind că i „se pun în gură vorbe care nu sunt (există)”.

Raluca* (26 de ani), scenograf, povestește cum sub pretextul realizării unor schițe pentru un spectacol, Alexa (54 de ani) i-a făcut recent avansuri insistent, deși i-a spus că se află într-o relație. 

Mi-a zis că crede că e foarte greu pentru o fată atât de frumoasă ca mine să mai găsească un bărbat adevărat în lumea asta. (…) Mi-a adus flori. (…) Mi-a zis că vrea să-mi fie mentor, că sunt foarte talentată, dar trebuie să mă cizelez un pic.” 

Felix Alexa neagă că s-ar fi folosit vreodată de poziția sa profesională: „Sunt cunoscut (în lumea teatrului) ca un om foarte, foarte direct și corect. (…) N-am profitat niciodată de (…) poziția mea, (…) în niciun fel”. 

Ilustrație: Midjourney.com

TĂCEREA. Mai multe scandaluri de abuz în lumea teatrului și a filmului au izbucnit anul acesta. Tonul l-a dat Viorica Vodă, la premiile Gopo, iar alături de ea au vorbit apoi mai multe actrițe. În iunie, șase studente la facultatea de Teatru și Film din Cluj reclamau un profesor hărțuitor al cărui caz a ajuns în instanță. Apoi au început să apară în presă din ce în ce mai multe mărturii

Deși hărțuirea, umilirea, șantajul emoțional, abuzul de putere și cel psihologic sunt prezente încă de pe băncile facultății, victimele se feresc să numească abuzatorii. Profesorii se acoperă unii pe alții, nu li se pare „etic” să vorbească în afara cadrului universitar. Codul de etică al UNATC „condamnă (…) denigrarea membrilor comunității academice”.

Studenților le este frică de repercusiuni, având în vedere că se ciocnesc de aceiași abuzatori și mai târziu, în lumea teatrului și a filmului. 

De aceea, unele victime au vorbit inițial cu RISE cu identitatea la vedere, apoi s-au răzgândit: Ține foarte mult de angajarea ta pe viitor”, Este ceva ce nu vreau să dau pe Google. Vreau la un moment dat să se șteargă treaba asta. (…) Mă stresează foarte tare.” 

Teama indusă de raportul de putere este și ea prezentă: „Credeam că se va ajunge la vorba mea împotriva vorbei lui, că vorba lui va fi mult mai importantă”. Este un om extrem de răzbunător”.

„Când trecem printr-o situație de hărțuire sau de abuz, poate fi extrem de dificil, vulnerabilizant și copleșitor să vorbim despre asta în mod public. E un proces solicitant din punct de vedere emoțional și nu toată lumea se bucură de un anturaj care să ofere sprijinul necesar pentru a avea curajul și puterea de a trece prin acest proces”, spune Bogdan Morar, psiholog clinician, psihoterapeut și sexolog. 

 „AM SUNAT LA 112”

Felix Alexa este faimos și pentru exploziile sale de furie. 

„Isterix”. Așa i se mai spune lui Felix Alexa în lumea teatrului, din cauza acestor „crize de isterie, pe care le face și care sunt celebre (…) – urlă, țipă, trântește, sparge, aruncă”, povestește Dana*, o fostă iubită a regizorului, pe vremea când era studentă la o facultate din UNATC. 

Este super mega bully și în afara școlii. (…) Atitudinea omului este de (…) zeul suprem (…), îți vorbesc cum vreau și am ce crize vreau”, spune și Victoria*, actriță. 

Mereu a avut o atitudine foarte sexistă (…) Avea impresia că lui i se permite orice, că toată lumea o să treacă peste, că el e cine e”, susține Elena*, actriță și una dintre fostele iubite care-l acuză de hărțuire pe Felix Alexa. 

Auzisem de el din facultate, de la profesorii mei, actori mari, care lucraseră cu el. Auzisem că îi face tâmpiți și că urlă ca nebunul. (…) Mi-a făcut o criză de isterie când ne-am întâlnit pe hol la TNB. (…) Chiar nu mai țin minte de ce a început să urle ca din gură de șarpe. (…) Doar mi-l amintesc că urla ca un nebun”, spune Mara*, actriță.

Felix Alexa recunoaște pentru RISE că este „un tip dur și la teatru”, dar pune asta pe seama rigorii profesionale:Nu erau accese de furie. Poți să te superi pe cineva că nu și-a făcut treaba”.

Dar într-un caz s-a lăsat și cu o ușă spartă.

Am sunat la 112 (…): vă rog, trimiteți un echipaj, că fostul iubit îmi sparge ușa de la casă, urlă că mă omoară”, spune Elena*, actriță, atunci în vârstă de 26 de ani. 

Când vine poliția, Elena* are buzele vinete, crăpate și ochii injectați.

„Te-a bătut?”, o întreabă o polițistă. Elena își dă atunci seama că are buzele vinete de frică. Polițista inspectează daunele și o îndeamnă să facă plângere, povestește actrița. Alexa îi crăpase ușa cu pumnii și picioarele. Și îi tăiase cu un cuțit toate cauciucurile mașinii.  

Elena* tocmai încheiase o relație „foarte toxică de doi ani și jumătate cu Alexa. Se cunoscuseră într-un turneu de teatru. Ea era proaspăt absolventă de 24 de ani. El avea 40. 

La șase luni de la prima plângere, Elena* o face pe a doua, după ce Felix Alexa o așteaptă în fața blocului, noaptea. Elena este însoțită de doi prieteni, dar asta nu-l împiedică pe Alexa s-o înjure, să țipe la ea că e „curvă”. Apoi strigă: „Voi știți cine e tata?, amenință că îi face rău, își aduce actrița aminte. Prietena ei confirmă scena.

Direcția Generală de Poliție a Municipiului București  a refuzat să confirme că aceste plângeri există, motivând că sunt „informații privind proceduri judiciare aflate în curs” și „date personale”. 

Confirmă însă Felix Alexa că a fost reclamat la Poliție. „A fost un incident”, explică el, „într-un context (…) care avea legătură cu o relație care de altfel a fost foarte frumoasă”.

Între prima și a doua plângere, dar și după acestea, timp de un an, Elena* spune că a fost hărțuită constant. „Îmi dădea sute de mesaje pe zi. Sute. Deci sute. (…) Cu urmăriri, suna la interfon în continuu. (…) Îi trimitea mesaje mamei mele, mătușii mele, la toată familia, la toate numerele pe care le avea (…): trebuie să știți că e o curvă”. Faptele sunt confirmate și de alte persoane din anturajul Elenei, care l-au auzit țipând la ea

Apoi vin amenințările: „N-o să mai faci meseria asta niciodată, o să vorbesc cu toți, n-o să mai calci în niciun teatru”, spune ea. 

E celebru pentru genul ăsta de amenințări”, povestește Simona*, o altă actriță. Când s-au intersectat într-un teatru, din întâmplare, unde ea avea un spectacol, „mi-a zis: «Las că o să mă asigur eu că nu mai ai». (…) Nu a făcut nimic (…) dar e genul de amenințare pe care el o făcea constant, pentru că abuza de puterea pe care o are”, explică actrița.

Elena* nu mai are mesajele din telefonul mobil, primite de la Alexa. Are însă mailuri, scrise uneori cu majuscule, cu o punctuație haotică, în care îi amenință cariera. Spicuim din ele:

Ora 1:12. „ROLUL TAU L-AI JUCAT ACUM, NU CRED CA APUCI ALTELE IN TEATRU” (…) RATARE PROFESIONALA PLACUTA!

Ora 2:32. AM INTELES IN SFARSIT DE CE EXISTA ANTISEMITISM,AVETI CEVA JEGOS IN VOI,AIA CARE NU SUNTETI GENII. (…) Ți-am dat f putin in cap profesional, m-am abtinut.

Ora 2:49.Te voi umili profesional fffff tare. (…) Sunt fffff stapan pe situatie.Iti ofer o sansa sa iesi decent,altfel ma voi juca f tare cu nervii tai.

În același mail, Felix Alexa recunoaște că a avut o aventură cu o studentă.

Si da,am trait o luna cu studenta aia a mea. (…),se futea exceptional, nu puteam rezista.

Vomitam, aveam 44 de kilograme, (…) Eram stresată permanent”, spune Elena*. Când ieșea din casă, își ruga prietenii să o ia de la scară și să o aducă înapoi. 

Pe 5 martie 2012, la câteva luni de la ultima plângere depusă la Poliție, se întâmplă în București „crima de la Perla”. Un agent de poliție își împușcă soția care voia să divorțeze, chiar la serviciu, într-un coafor. Mai omoară o colegă și rănește alte șase persoane. 

În trei zile, președintele de atunci Traian Băsescu promulgă modificări la Legea privind prevenirea și combaterea violenței în familie, care introduce ordinul de protecție.

Până atunci, victimele care plecau dintr-o relație abuzivă n-aveau mijloace legale de a ține agresorul la distanță. 

Ca urmare a modificărilor legislative, polițiștii o sfătuiesc pe Elena* să nu își retragă plângerile, care ar putea fi de folos în caz că Alexa mai are astfel de tentative. 

Abia după a treia vizită a Elenei la secție, Alexa încetează s-o mai hărțuiască, adaugă ea.

Acest tip de comportament intră la hărțuire, distrugere, amenințare, este de părere avocatul Vladimir Ignat, consultat pe marginea acestui subiect.

Art 208, Codul Penal. Hărțuirea
 

(1) Fapta celui care, în mod repetat, urmărește, fără drept sau fără un interes legitim, o persoană ori îi supraveghează locuința, locul de muncă sau alte locuri frecventate de către aceasta, cauzându-i astfel o stare de temere, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 6 luni sau cu amendă.

(2) Efectuarea de apeluri telefonice sau comunicări prin mijloace de transmitere la distanță, care, prin frecvență sau conținut, îi cauzează o temere unei persoane, se pedepsește cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracțiune mai gravă. 

 „STUDENTA MEA PREFERATĂ”

Este început de noiembrie 2013. Întinsă în scaunul mașinii, Sorina* (19 ani) vede luminile orașului cum se aprind, apoi adoarme. Felix Alexa (46 ani), profesorul ei la UNATC, o conduce acasă.

Studenta tocmai avusese primul atac de panică din viața ei, după ce susținuse primul examen cu profesorul – numai ei doi într-o „cămăruță de repetiții”. Ea stătea jos. „El mă mângâia pe cap și-mi spunea că o să fie foarte bine între noi. Nu se referea la examen”, își aduce aminte Sorina*. 

Primește singurul 10 din grupă. Mai târziu, în barul în care se strâng studenți și profesori, Sorina* are atacul de panică: „Simțeam că (…) îmi explodează inima. (…) Nu știam ce mi se întâmplă”. 

Medicul de pe salvare i-a făcut un calmant și i-a dat pastile de somn. 

Următoarea (imagine) e cu un lift. Și m-am gândit: (…) eu nu stau într-un bloc cu lift.” 

Felix Alexa o duce acasă la el: „Fără să mă întrebe, fără să zic da”.

Se află în această situație după o lună jumătate în care Felix Alexa s-a purtat ca și cum aveau o relație. 

Venită din alt oraș, alesese să facă facultatea în București tocmai pentru că Felix Alexa urma să fie profesorul ei. 

Îmi dădea o încredere foarte mare (…). Îi văzusem câteva spectacole. (…) Monta mult, la Teatrul Național, în principal cu actori mari pe care-i admiram. Eu am vrut să fac teatru dintotdeauna”, explică ea felul în care se raporta la Felix Alexa la 19 ani. 

Se văzuseră doar de două ori – la curs și la o ieșire cu grupa la suc – când Felix Alexa îi dă Sorinei* un sms – vrea să discute doar cu ea distribuția unui spectacol pe care îl montează în orașul ei natal. 

Pentru mine era ceva extraordinar faptul că profesorul meu are încredere în mine să îmi comunice din ideile lui”, povestește Sorina*. 

O ia de acasă cu mașina. La restaurant îi spune că e „foarte deșteaptă”, „super talentată”, „studenta lui preferată”. Vrea să lucreze împreună. 

Apoi „s-a ridicat să meargă la baie (…) și m-a pupat pe gură”, descrie Sorina* scena. Aceeași scenă ca-n cazul Biancăi Stânea, și ea sărutată „din senin” de profesorul ei. 

Studenta se blochează: „Am continuat să (…) vorbesc cu el ca și cum nu s-a întâmplat nimic”. 

Sorina* ne-a spus că, după ce-a fost contactată de RISE ca să vorbească despre fostul ei profesor, pur și simplu a „vomitat”. Când ne-am întâlnit, i s-au umplut ochii de lacrimi în timpul discuției despre lunile de abuz psihologic pe care le-a îndurat.

„EU ERAM CAM CE ZICEA EL CĂ SUNT”

Unul dintre puținele cadouri păstrate de Sorina* și primite de la Felix Alexa – un prosop cu inițiala numelui său.

Alexa îi scrie continuu. Uneori îi lasă la secretariat, în plicuri cu numele ei, cadouri. Ca să nu se prindă nimeni ce sunt, le marchează ca fiind materiale pentru cursul său de Regie. Câteodată, lipește pe plicuri bilețele cu citate din Shakespeare. Altădată îi oferă un palton, pe care Sorina* îl dă unui om al străzii. 

Ea îi refuză politicos invitațiile. Pe e-mail îi e mai ușor, față în față se blochează. 

El nu acceptă refuzul. 

Voi avea răbdare, se petrece clar ceva cu noi, răscolitor și purificator”, îi scrie Alexa la o lună jumătate după începerea facultății. 

Când o vede, îi zice: „Trebuie să fim împreună (…) Ce facem cu acest lucru extraordinar care ni se întâmplă? 

Iar eu am ajuns să cred la un moment dat că ni se întâmplă”, spune Sorina*. 

Când se trezește noaptea la Felix Alexa în pat, studenta nu știe unde se află. Țipă. Îi cere să o ducă acasă. El plânge „cu sughițuri (…) în pumni și cu nervi” și o întreabă ce i-a făcut. 

Până la urmă e de acord să o conducă acasă.

Mi se părea că trebuie să-i cedez un pic ca să mă lase în pace. (…) Frica mare este că mă omoară, (…) o frică irațională (…) de persoana lui (…), viscerală”, explică ea ce a urmat.  

Acceptă să se întâlnească cu el. Le spune părinților că este îndrăgostită. „Eu nu mai știam ce simt, cine sunt (…), ce visuri am, (…) eu eram cam ce zicea el că sunt”, spune Sorina*. Părinții nu se împotrivesc. 

Dar când Felix Alexa o sună pe mama Sorinei*, „să ne convingă că el este un om extraordinar”,  „că știe foarte multe despre teatru”, aceasta îi spune „într-un mod cât se poate de clar că e important ca relația pe care o are cu fiica să fie una strict profesională. „Am accentuat lucrul ăsta”, își aduce aminte părintele.

Ce face profesorul? „A încercat să-mi explice că lumea asta (a artiștilor) e altfel (…) și că relațiile în sensul acesta nu sunt o problemă. (…) E ceva absolut normal (…) În lumea teatrului (…) lucrurile sunt mai lejere”, își aduce aminte mama Sorinei*.

Alexa o cere pe studentă de nevastă. Îi eliberează un dulap să se mute la el și se ceartă când ea refuză: „Nu te-am obligat la nimic. Tu te-ai simțit așa”, îi scrie el în ianuarie 2014, într-un mail. 

O așteaptă după cursuri să o ducă acasă la ea, dar ajunge acasă la el. Dacă-l refuză, vine după ea. Odată o duce la Snagov, la casa părinților lui. „Eu spuneam că nu pot să plec (…), el zicea «stai linștită, șșș, mergem acolo»”. 

O urmărește la cursuri sau după ore.

Colegii ei de grupă asistă la asta neputincioși. „Știam că dacă e ea (Sorina*) acolo (în barul unde ieșeam după cursuri), automat va veni și el. La un moment dat încercam să mergem într-un loc în care nu ne va găsi”, își aduce aminte Andreea*, fostă colegă de grupă.

«Cine e ăsta, că-l dau afară din facultate». (…) Avea gelozii cu toată lumea cu care vorbeam de sex masculin”, spune Sorina*. 

Emoțiile îi influențează cursurile. „La un moment dat, ora de Regie s-a transformat (…) într-o ceartă de-a lor. (…) Sorina* cunoscuse pe cineva (…), iar domn profesor (…) îi reproșa lucruri (…) despre omul acela”, își aduce aminte fosta colegă de grupă. 

Alexa o pune câteodată la perete și-i vorbește printre dinți. Îi mai aruncă telefonul, mai sparge câte un borcan. Dacă Sorina* îi reproșează asta, el plânge și îi spune: „Dar ce-ți fac, nu ți-am făcut nimic”, își reamintește ea.

Și credeam. Și gândeam – e în capul meu, agresivitatea asta nu există”, spune fosta studentă. 

Dana*, iubita lui Felix Alexa pe vremea când era studentă la o facultate din UNATC, ne-a povestit că, după ce s-au despărțit, regizorul trimitea mesaje „sute, telefonul suna până i se termina bateria”. 

Îi hărțuia familia: „Mama și-a schimbat de trei ori numărul de telefon. (…) Noaptea, sunând-o pe mama (…): «Cum a îndrăznit să se despartă de mine? Ea este o studentă și tatăl meu este profesor universitar doctor!»”

Îi submina încrederea în sine: „Ești praf, ești zero”, își aduce aminte fosta iubită. 

Îmi tăia hainele”, adaugă ea. „Dacă te prind pe stradă, o să te tai cu lama pe tot corpul”, spune Dana* că i-a zis odată într-un mesaj vocal.

În discuția telefonică cu RISE, Felix Alexa a explicat că relațiile din viața sa au fost „puternice, pasionale (…) Când ai o relație cu cineva nu poate spune nimeni că te obligă. O relație de aia se și despart oamenii – e făcută din tensiuni”.

„CALVARUL”

Două săptămâni, atât rezistă Sorina* până îi spune din nou s-o lase în pace. „M-a speriat foarte tare. Eu nu eram fată de măritat la vârsta aia, în niciun caz”, explică ea, iar el era un om „agresiv, nervos din nimic”.

Declanșează „calvarul”. 

Alexa o amenință: „O să fac tot ce ține de mine ca tu să nu faci meseria asta niciodată”. O critică la repetiții: „Nu mai eram o studentă bună, nu mai eram talentată, dimpotrivă, mai bine să fac actorie (nu regie)”. De la acel 10 luat înainte de atacul de panică, începe să ia doar 6 și 7. 

Chestionat de RISE cum s-a asigurat că relațiile sale cu studente nu influențau actul pedagogic, Felix Alexa spune: „Deci sunt un om foarte, foarte, într-un anumit fel, foarte corect și (…) cu anumite principii (…). Detest profund (…)  unele lucruri pe care le insinuați dumneavoastră”.

Legea Educației: În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying.

Violenţa psihologică – bullying este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare (…).

În afara cursurilor, venea după ea, unde se afla. Odată „mi-a trimis și poză cu o sticlă goală de whiskey și mi-a zis că a băut toată sticla și că el acum se urcă la volan (…) și dacă moare pe drum, e vina mea”, spune fosta studentă.

Se schimbase (în perioada aia) (…) foarte tare. (…) Mi se părea foarte tristă”, spune Cristina*, o prietenă din liceu a Sorinei*, și ea studentă la UNATC. 

Sorina spune că tremura în preajma lui Alexa și i se făcea rău: Obișnuia să vină cu mașina în fața casei mele și să stea acolo (…) ore (…) doar noaptea târziu (…) după 10”.

Confirmă asta și colegi de-ai Sorinei* de facultate, care se aflau la ea acasă când apărea el.  

A venit, a stat (…) între o oră și două ore cu mașina (…) cu care venea la facultate. (…) În casă eram (…) cu colegii (…) eram toți cam de-o vârstă și destul de paralizați în ceea ce privește vreo acțiune”, spune Mihai*, atunci student la Actorie. 

Alexa recunoaște pentru RISE că a făcut asta: „Cu mașina e vorba de o singură fată. Și e vorba de o scoatere din context totală totală totală total”. „N-am folosit, n-am forțat pe nimeni niciodată. Insinuările astea sunt (…) revoltătoare”.

Sorina își adună forțele și îl amenință și ea, cu poliția, cu proces, cu reclamație la conducerea facultății. Atunci el renunță să mai fie profesorul ei de an și se mută la master. 

Lucrurile nu se opresc însă aici.

Felix Alexa 2022

Într-un e-mail din 13 februarie 2014, în doar 50 de cuvinte, Felix Alexa îi reproșează că are „crize de personalitate”, „defecte majore de comportament”, e „haotică emoțional”, „instabilă”, „nesimțită”, „neserioasă”, „lașă”. 

Iar la final spune că doar el o poate salva profesional: „Nu te pot lasa numai in vorbele parintilor (…) si altora care nu știu ce vorbesc din punct de vedere profesional (…). Viata a facut ca eu sa stiu cel mai bine.” 

Eu citeam mailurile astea și mă gândeam (că) poate are dreptate”, spune Sorina*. Din cauza asta nici n-a fost la Poliție.

Când insistențele sale nu mai au succes, Alexa o sună pe mama Sorinei*: „Mi-a zis la un moment dat că (fata mea) e nebună, că are ceva probleme cu capul poate, că să am grijă”, își aduce aminte părintele.

Felix Alexa se oprește din trimis mailuri Sorinei* în noiembrie 2014, la aproape un an după ce o dusese la el acasă. Studenta își dă seama că a trecut printr-un abuz abia în sesiunile de terapie pe care le urmează pentru atacurile de panică. Învață și acum să trăiască cu ele, la aproape zece ani de atunci. Dorește să facă regie în Berlin.

„AMENINȚĂTOR ȘI IMPREVIZIBIL”

Eram îngrijorată (…), pentru că era amenințător și imprevizibil”, spune mama uneia dintre fete. 

Imprevizibil este și puhoiul de mesaje de la Felix Alexa, care se poate reporni după mulți ani.

S-a întâmplat recent, după cum ne relatează episodul una dintre femei. Ne spune că a fost de-ajuns să se întâlnească întâmplător cu regizorul, ca să fie inundată, din nou, de mesaje de la el.

Dana*, fostă iubită, studentă la UNATC: „Am fost terorizată de ideea că ar putea sta în același hotel cu mine. (…) Erau oameni care când îl vedeau, se ascundeau”. 

Sorina*, fosta lui studentă la clasă: „Am stat un an (până să mă înscriu la master), ca să nu ajung la el. (…) Și acum dacă îl văd pe stradă, mi se ridică pulsul”. 

Mara*, actriță: „Repetă același scenariu cu multe (femei). Mai mult sau mai puțin agresiv. (…) Am auzit povestea (despre o fostă iubită studentă) în timp util, cât să nu mă urc la el în mașină”.

Cum te aperi de așa ceva? 

E important să știți ce înseamnă abuz. (…) Ești acolo prezentă și poți să semnalezi”, subliniază Sorina*. 

Sunt mamă de fată și (…) singura protecție pe care pot să i-o ofer e să o pun în temă”, spune Simona*, actriță. 

De ce vorbesc victimele? Pentru ca alte persoane să nu mai treacă prin asta.

Psihologul Bogdan Morar definește pentru RISE câteva forme de manipulare.

Faceți click pe buline pentru a naviga printre diverse forme de manipulare. @bogdanmorarofficial

„SUNT INTERPRETĂRI ALE UNOR RELAȚII”  

Felix Alexa, 22 noiembrie 2022, fotografie via pagina de Facebook a Teatrului Național Timișoara

L-am sunat pe Felix Alexa pe 22 noiembrie. Ne-a spus că e la Timișoara, unde pregătește premiera pentru o piesă de Caragiale, programată chiar pe 1 Decembrie

S-a arătat „șocat”, „bulversat” și „revoltat” de toate aceste mărturii.

Profesorul a negat că ar fi hărțuit vreo studentă, că ar fi promis vreuneia susținere profesională în schimbul unei relații, că unora le-a trimis sute de mesaje sau că le-a amenințat cariera. 

Cred că greșiți complet”, „Cred că e o campanie dubioasă în contra mea”, „Există răzbunări din multe motive”, ne-a spus el. 

Pe măsură ce discuția a avansat, afirmațiile profesorului s-au schimbat. Inițial a recunoscut o relație cu o studentă, apoi a confirmat că au fost mai multe. Ne-a zis că nicio fată cu care a avut relații nu era studentă la clasa lui de Regie. 

Apoi a recunoscut că a stat noaptea, în mașină, în fața blocului uneia dintre studentele sale.

Cred că greșiți complet” s-a transformat în „Nici nu v-am spus (…) că unele lucruri nu sunt adevărate. V-am spus că alea care sunt adevărate sunt scoase din context”. 

Scuza principală a profesorului pentru comportamentul său este „iubirea”, care „se întâmplă”, „pur și simplu”: „Dacă au fost niște relații, au fost absolut (…) serioase și de iubire”, „emoționale, senzoriale”, „puternice, pasionale”, „complet acceptate” de ambele părți. 

Ăsta e adevărul. În rest sunt interpretări ale unor relații”, a subliniat el. 

Era o perioadă în care lucrul ăsta (relațiile cu studente) nu era interzis”, „nu erau lucrurile atât de stricte” – este cea de-a doua scuză a profesorului. „Acuma este totul foarte, foarte, foarte, foarte interzis și pot să înțeleg că e așa (…) și cred că e ok”, mai spune el. 

Timp de 50 de minute, cât au durat cele două convorbiri, profesorul-regizor ne-a rugat repetat să nu publicăm până nu avem o discuție față în față, după premieră. Ca „să vă lămuresc eu mai serios”, să „demontez absolut tot”, să explice „contextele”. 

E o mare nuanță”, a argumentat el. 

I-am oferit, mai întâi, posibilitatea unui nou interviu a doua zi, online. Când a sosit însă ora să ne vedem, acesta a invocat lipsa timpului. 

Ne-a trimis în schimb o declarație „de publicat”. 

  CUM A FOST POSIBIL

Felix Alexa continuă și în prezent să predea la master. Ne-am întrebat cum a fost posibil ca un profesor cu nenumărate acuzații de abuz să își continue nestingherit activitatea în universitate.

Am întrebat UNATC la final de septembrie câte plângeri pentru hărțuire sau bullying au fost înregistrate în ultimii 20 de ani împotriva profesorilor din universitate și care au fost măsurile luate. Dar și dacă normele universitare tolerează relațiile consensuale între profesori și studente și dacă avansurile între aceștia sunt permise. 

UNATC nu a răspuns. Ne-a trimis după 12 zile doar un link către programul „Politici de conduită”, proaspăt lansat în urma unui scandal public generat de afirmațiile misogine ale profesorului Puiu Șerban într-o emisiune mondenă.

Pagina de internet a programului prezintă măsurile luate de universitate pentru a-și apăra studenții. 

Nu există legi care să ne împartă limpede în acuzatori și învinovățiți. Nu există proceduri de bune practici (…) Cine poate face diferența dintre un act artistic inocent și intenția ascunsă a unui hărțuitor?”, se întreabă rectorul și actorul Liviu Lucaci pe pagina programului „Politici de conduită”. 

RISE l-a contactat pe rectorul Liviu Lucaci, dar acesta s-a arătat disponibil pentru o discuție abia după 5 decembrie, când revine în țară. I-am trimis întrebările, dar nu a răspuns până la publicarea articolului.

Rectorul, decanul, directorul de departament sau președintele senatului nu pot face nimic față de profesorii în cazul cărora s-au semnalat cazuri de abuz în trecut, pentru că nu le permite legea, explică Doru Nițescu, actor, regizor și președintele Senatului UNATC, la o întâlnire cu studenții, organizată luna trecută, pe 20 octombrie: 

Suntem (…) destul de limitați ca acțiune. (…) Poți să vorbești cu cineva, cu un profesor sau cu un student, dar din punct de vedere legal, după ce au trecut niște termene, chiar dacă ești în fața unui (…) abuz, dacă faci ceva din punct de vedere instituțional, la rândul tău comiți un abuz de putere. (…) Legea nu te lasă să faci lucrul ăsta. 

Termenul despre care vorbește Nițescu este de doar 30 zile. Atât are o victimă la dispoziție să reclame un abuz. Musai cu numele. Dar și însoțită de „eventuale” probe – „înscrisuri, planșe fotografice etc.”, conform Codului de etică. Doar așa instituția poate ancheta faptele abuzatorului. 

Este fals. (…) Acest termen (de 30 de zile) reprezintă o sancțiune față de victimă și nu un termen de stingere al dreptului universității de a demara procedura de cercetare disciplinară și sancționare a profesorului abuzator”, explică Vladimir Ignat, avocat în cadrul asociației ANAIS. 

Chiar dacă sesizarea a fost depusă după termenul limită, Comisia de etică se poate autosesiza și poate demara o cercetare chiar dacă primește doar sesizări anonime, explică Ignat. 

O decizie de sancționare bazată doar pe mărturii anonime „ar putea cu ușurință să fie anulată în instanță”, spune avocatul. Codul Muncii dă un termen de șase luni în care angajatul poate fi sancționat în urma unei decizii în acest sens.

Alina Stanciu, avocata care consiliază UNATC cu privire la noul Cod de Etică, prezentă și ea la întâlnirea cu studenții, insistă ca victimele să respecte termenul de 30 de zile. Altfel alte persoane ar putea fi abuzate în acest timp, argumentează ea: 

Se cere un spirit proactiv din partea persoanei care sesizează (…) Nu putem să lăsăm situația nerezolvată un an (…) timp în care persoane aflate într-o situație similară ție se pot confrunta cu aceeași faptă”.

Cu siguranța 30 zile nu sunt suficiente pentru o astfel de decizie”, spune psihologul Bogdan Morar. 

Într-o relație de tip profesor-elev/student există o diferență de putere considerabilă. Victima poate avea nevoie de timp nu numai pentru a procesa ce s-a întâmplat, dar și pentru a hotărî dacă dispune de resursele necesare (curaj, reziliență, anturaj care să fie un sprijin) pentru a face față consecințelor pe care le are o astfel de plângere (a fi acuzată de defăimare, a fi acuzată că a cerut-o, pierderea reputației, tratament negativ din partea altor cadre didactice, riscul exmatriculării etc.)”, explică Morar. 

Psihologul este de părere că o astfel de măsură „contribuie la un climat al tăcerii, complicității și mușamalizării”.

Președintele Senatului UNATC, Doru Nițescu, crede însă că ține și de student să nu fie abuzat: „Există și o zonă gri în care lucrurile sunt probabile sau improbabile. Și trebuie să vă feriți de zonele astea gri (…), să impuneți limite, să ziceți și voi nu, stop”. 

Psihologul Bogdan Morar spune însă că diferența de putere dintre un profesor și o studentă „se poate traduce prin reticența sau inabilitatea de a refuza explicit anumite avansuri sau interacțiuni. Tocmai din acest motiv există universități (…) care interzic total relațiile sexuale sau romantice, chiar dacă cei doi ar fi majori și ar consimți. E o zonă pur și simplu prea gri.

Ilustrație: Midjourney.com


CE POȚI FACE DACĂ EȘTI ABUZATĂ DE UN PROFESOR

1. Sesizare către Comisia de Etică depusă la registratura facultății. Procedurile și termenele se găsesc în Codul de Etică al universității.

2. Plângere penală la Poliție pentru hărțuire, distrugere și amenințare în maximum 3 luni de la faptă. Agresiunea sexuală când victima se află într-un cadru educațional – cum ar fi repetiții organizate de universitate – se consideră agravantă, iar termenul de depunere al plângerii este de 8 ani.

3. Ai la dispoziție 3 ani ca să chemi profesorul în judecată de la momentul la care ai realizat abuzul. Dacă abuzul se încadrează la faptă penală, atunci termenul poate fi prelungit, spune avocatul Vladimir Ignat.

4. În caz că nu ai încredere să povestești nimănui prin ce treci, apelează la consilieri sau psihoterapeuțipentru a putea procesa experiența și a te stabiliza”, spune psihologul Bogdan Morar. Poți contacta și un ONG care se ocupă cu apărarea drepturilor femeilor. Acestea oferă de obicei consiliere psihologică și juridică: ANAIS, GIRL UP, FILIA

5. În situația în care ai o rețea de sprijin (prieteni, familie, parteneri, persoane apropiate) „este înțelept să discutăm despre abuz cu aceștia, să luptăm cu rușinea și vinovăția pe care atât de des le interiorizăm când trecem prin astfel de experiențe”, spune psihologul.

6. Anunță presa.

UPDATE 8 decembrie 2022: UNATC „I. L.Caragiale” are un istoric al abuzurilor și hărțuirilor, admite cea mai importantă instituție de artă teatrală și cinematografică din țară într-o scrisoare făcută publică în seara aceasta, pe pagina de Facebook a universității.

Este prima reacție oficială a UNATC, la zece zile de la publicarea anchetei RISE Project în care mai multe foste și actuale studente reclamă hărțuirea și abuzul de putere ale regizorului și profesorului Felix Alexa.

Inițial, rectorul Liviu Lucaci ne-a transmis, la două zile de la publicare, printr-un mesaj pe Whatsapp: „Să spunem că în UNATC este o practică uzuală hărțuirea studentelor este un fals”.

Astăzi are cu totul altă părere și semnează scrisoarea, alături de 65 de profesori, cercetători și doctoranzi. Aceștia își asumă „că aceste tipuri de comportamente toxice nu au fost chestionate îndeajuns de-a lungul timpului”. Iar „nesancționarea lor a dus (…) la perpetuarea lor”.
UPDATE 20 decembrie 2022: Relațiile dintre profesori și studenți au fost declarate incompatibile cu etica academică, printr-o hotărâre votată ieri de Senatul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București. 

„Relația intimă și/sau de cuplu între un cadru didactic (titular sau asociat) și o studentă sau un student cu care se află în raport de responsabilitate academică este considerată o situație de incompatibilitate cu valorile etice și de deontologie profesională ale UNATC”, se arată în hotărâre.

Când există o astfel de situație, cadrul didactic este obligat să anunțe conducerea în cel mai scurt timp și să iasă din situația de incompatibilitate. 

Hotărârea vine la 11 zile după ce 84 de profesori, cercetători și doctoranzi au recunoscut într-o scrisoare publică că UNATC are un istoric al abuzurilor și la trei săptămâni de la publicarea anchetei RISE despre mai multe foste și actuale studente care au reclamat hărțuirea și abuzul de putere ale profesorului și regizorului Felix Alexa.

IOANA MOLDOVEANU
Editor: Luiza Vasiliu
Fact-checking: Roxana Jipa

Catedra de ABUZ

„Catedra de abuz” este un proiect jurnalistic care monitorizează hărțuirea și abuzul sexual în școlile, liceele și universitățile din țară. Dacă și tu te-ai confruntat cu o situație de abuz, scrie-ne. Completează formularul de pe https://www.riseproject.ro/catedra-de-abuz/ și pune abuzul pe hartă.

„Harta hărțuirii sexuale în sistemul de învățământ din România” este un proiect derulat de Asociația RISE Project în parteneriat cu Asociația ANAIS, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund – Romania, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org

Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și inclusivă

#catedradeabuz #haide #ActiveCitizensFund #România #activecitizens #EEANorwayGrants