Compania care deține licența de exploatare a aurului de la Roșia Montană a fost pusă sub urmărire penală, săptămâna trecută, într-un amplu dosar de evaziune fiscală și spălare de bani. Extrasul firmei Roșia Montană Gold Corporation SA (RMGC), emis de Registrul Comerțului, arată că RMGC este anchetată penal, deși nu dezvăluie motivul oficial al investigației judiciare. RISE Project a aflat însă că problemele RMGC au apărut când procurorii prahoveni au descoperit că societatea minieră a efectuat plăți către o firmă din Ploiești implicată în rețeaua “Păvăleanu”.
UPDATE Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești confirmă urmărirea penală pentru spălare de bani:
În acest dosar a fost arestat consilierul de la Secretariatul General al Guvernului, Marcel Păvăleanu. El este cercetat împreună cu doi interlopi prahoveni, fiica președintelui Consiliului Județean Prahova, mai mulți complici ai lor și zeci de companii abonate la contracte cu statul. Printre acestea din urmă se numără și Trans Expedition Feroviar – una dintre firmele grupului GFR (Grupul Feroviar Român) implicat în privatizarea CFR Marfă și patronat de Gruia Stoica și Vasile Didilă.
Directorul RMGC: “Nu comentez”
RMGC a plătit peste un milion de lei către Kadok Interprest – o firmă cu domiciliul fiscal în Ploiești pe care procurorii o califică drept „fantomă”. Informația figurează într-un referat întocmit de anchetatori în luna octombrie. Kadok Interprest SRL este investigată în cazul “Păvaleanu”, fiind acuzată de operațiuni comerciale fictive în cadrul unui circuit de spălare de bani pus la punct de membri influenți ai PSD Prahova.
Miercuri, 27 noiembrie, Registrul Comerțului a publicat mențiunea oficială care arată că RMGC este urmărită penal. În aceeași zi, casa de avocatură “Țuca, Zbârcea și Asociații”, care reprezintă corporația minieră, a precizat pentru RISE Project : „Până la această oră, nu am fost informaţi de către reprezentanţii Parchetului despre începerea vreunei urmăriri penale împotriva RMGC. Înţelegem, din informaţii care ne-au parvenit indirect, că una dintre societăţile comerciale de la care RMGC a achiziţionat niște bunuri este supusă urmăririi penale, iar Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti a dispus extinderea cercetărilor şi asupra tranzacțiilor derulate cu toate societăţile comerciale cu care această firmă a avut raporturi contractuale. Din informaţiile care ne-au parvenit indirect, extinderea cercetărilor vizează astfel 43 de societăţi comerciale, printre care şi RMGC, fără să fie vizată nicio persoană angajată la companie sau din conducerea acesteia. Am solicitat Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti să ne fie comunicate toate actele referitoare la această situaţie”.
Contactat azi de RISE Project, Dragoș Tănase, directorul general al RMGC, a declarat: “Nu vreau să comentez această situație. Departamentul nostru de PR va da toate lămuririle necesare”.
Potrivit bilanțului oficial, RMGC a avut încasări anul trecut de doar 393.000 de lei – adică de trei ori mai mici decât suma pe care a plătit-o firmei Kadok Interprest din Ploiești. Mai mult, în 2012, corporația RMGC a înregistrat pierderi de 111,5 milioane de lei.
RMGC este controlată de compania canadiană Gabriel Resources Ltd, care deține 80,69% din acțiuni. Restul participațiilor (19,31%) aparțin societății de stat Minvest Roșia Montană SA – a cărei înființare a fost aprobată de guvern în luna aprilie a.c., special pentru a gestiona cota din RMGC. Noua firmă a fost desprinsă atunci din compania națională Minvest SA Deva. Pe 20 noiembrie 2013, Guvernul a mutat societatea proaspăt înființată înapoi la Ministerul Economiei, după ce în ultima jumătate de an a fost coordonată de ministrul marilor proiecte, Dan Șova. Decizia a survenit în contextul respingerii în Parlament a proiectului de lege privind afacerea de la Roșia Montană.
Și grupul lui Gruia Stoica, în vizor
Într-o situație similară se află și compania Trans Expedition Feroviar, fondată de firma-mamă (Grampet) a Grupului Feroviar Român – controlat de Gruia Stoica și Vasile Didilă.
Tot la Registrul Comerțului apare mențiunea că Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploiești a dispus, pe 20 noiembrie, urmăriea penală fața de firma grupului GFR “sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de evaziune fiscală și complicitate la spălare de bani”.
Și Trans Expedition Feroviar a pompat 1.674.000 lei în contul firmei-fantomă Kadok Interprest din Ploiesti, folosită de gruparea Păvăleanu ca instrument de spălare de bani. După ce au studiat extrasele de cont bancar ale SRL-ului de tip bidon, procurorii din Ploiești au inserat această informație în referatul privind propunerea de arestare a inculpaților din dosar. În acest caz sunt cercetate peste 75 de persoane fizice și juridice.
Consultați mai jos referatul procurorilor în cazul spălării de bani din Prahova
Cum a început totul
Cazul “Păvăleanu” este parte a unei anchete mai ample a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Prahova, în care interlopii ploieștenii Răzvan Alexe și Raul Cristian Stănescu sunt cercetați pentru șantaj și „acceptare a unor deșeuri introduse în țară în alte scopuri decît cel al eliminării”.
Procurorii susțin că Razvan Alexe ar fi încercat să transporte reziduurile toxice de pe vasul Flaminia la staţia de epurare aparţinând Rafinăriei Astra Ploiești – rafinărie care nu mai este funcțională de mai bine de cinci ani. Interlopul Răzvan Alexe și consilierul guvernamental, Marcel Păvăleanu, sunt asociați în mai multe afaceri. Ambii sunt arestați în prezent. Alexe a devenit cunoscut la sfărșitul anilor ’90 când a fost împușcat într-un cazinou bucureștean pe fondul unui conflict cu clanul Gemenilor. Alexe este temut în Ploiești din cauza acțiunilor frecvente de tip racket dar și a conexiunilor lui politice pe care DNA Prahova le investighează acum.
Din pricina deșeurilor toxice de la bordul vasului Flaminia, acumulate în urma unui uriaș incendiu, nava a fost refuzată de mai multe porturi din lume. În final, a fost acceptată în România pentru decontaminare. Agenția Națională pentru Protecția Mediului a aprobat intrarea deșeurilor toxice în țară, pentru ca acestea să fie valorificate în instalații autorizate. De la bordul vasului au fost descărcate 2162 de tone de deșeuri metalice. Contractul, în valoare de 28 de milioane de dolari, a fost cîștigat de un consorțiu format din Glar Construct, Uni Recycling și SETCAR, care ar fi trebuit să se ocupe atît de transportul deșeurilor cît și de valorificarea acestora. Firma Glar Construct a fost fondată de deputatul PSD de Prahova, Sebastian Ghiță.