Autobuze de la Ponta pentru Ploiești

Pe 18 aprilie, în Vinerea Mare, atunci când cei mai mulți oameni erau ocupați cu pregătirile pentru Sărbători, în Monitorul Oficial a fost publicată o Ordonanță de Urgență pe care premierul Victor Ponta o semnase cu nouă zile mai devreme, pe 9 aprilie. Prin această Ordonanță, primul ministru îi livra primarului din Ploiești, Iulian Bădescu (PSD), 22,3 milioane de lei, adică 5 milioane de euro, la cursul BNR din ziua respectivă.

Banii, extrași din fondurile Ministerului Mediului, aveau ca scop trecerea mai multor autobuze din parcul auto al orașului Ploiești de la alimentarea cu motorină la alimentarea cu gaz petrolier lichefiat (GPL), un combustibil considerat mai puțin poluant.

Cu o zi înainte de emiterea Ordonanței de Urgență, pe 8 aprilie, primarul Ploieștiului pregătise deja terenul pentru primirea celor 5 milioane de euro de la Guvern.

Ședință extraordinară

Iulian Bădescu, primar al Ploieștiului începând cu 2012

Astfel, pe 8 aprilie, Iulian Bădescu a convocat o reuniune extraordinară a consilierilor locali din Ploiești, cerându-le votarea unui proiect de hotărâre care presupunea convertirea autobuzelor din diesel în GPL.

În expunerea de motive pe care a redactat-o, Bădescu a scris că suma de 5 milioane de euro, pe care urma să o primească de la Victor Ponta o zi mai târziu, va fi folosită la re-motorizarea a 50 de autobuze.

HOTĂRÂREA DE CONSILIU VOTATĂ PE 8 APRILIE LA PLOIEȘTI CUPRINDE ȘI EXPUNEREA DE MOTIVE A PRIMARULUI

Altfel spus, potrivit calculelor lui Bădescu, înlocuirea sistemului de alimentație diesel cu o alimentare de tip GPL va costa câte 100.000 de euro (80.000 de euro fără TVA) pentru fiecare autobuz.

RISE Project l-a întrebat pe Iulian Bădescu care a fost calculul economic pe care s-a bazat atunci când a susținut că instalarea celor 50 de motoare de tip GPL va costa 5 milioane de euro. Primarul din Ploiești nu a răspuns la întrebarea RISE.

Mai scumpe decât întreg parcul auto

Trebuie spus că toate activele aflate în gestiunea societății de transport din Ploiești, SC Transport Călători Express SA, aveau, în decembrie 2012, la ultima raportare, valoarea contabilă de 18,9 milioane de lei.

Adică toate cele câteva sute de autobuze și tramvaie din Ploiești, piesele lor de schimb și chiar și banii din conturile Transport Călători Express SA sau clădirile acestei societăți aveau, la ultimul bilanț contabil, o valoare mai mică decât prețul pe care primarul Bădescu susține că îl au cele 50 de instalații de alimentare cu GPL.

Sistemele diesel – GPL, în curs de omologare

Mai mult decât atât, la ora actuală, în România, se fac experimente pentru omologarea motoarelor mixte Diesel-GPL, introduse pe piața internațională acum zece ani. Dan Alexe, patronul firmei Nord Service din Craiova, este unul dintre cei care lucrează la acest proiect. Potrivit lui, un motor care va funcționa concomitent cu motorină și cu GPL va avea un randament cu 30% mai mare decât un motor diesel obișnuit. Alexe spune că un astfel de motor, Diesel-GPL, în varianta lui experimentală, de prototip, costă 2.500 de euro. Prețul de serie al produsului va fi mult mai mic.

Pentru a cheltui cele 5 milioane de euro virate de Victor Ponta, primarul Bădescu va trebui să organizeze o licitație pentru selectarea unui agent economic care să execute re-motorizarea autobuzelor din Ploiești.

Directorul societății care operează transportul în comun din Ploiești, Cristian Iancovici, spune: „Noi nu știm dacă acești bani sunt doar pentru motoare… Poate că sunt și pentru subansamble sau pentru canale de mentenanță (n.r. – infrastructură de service pentru autovehiculele care funcționează cu GPL). Să așteptăm să se elaboreze caietul de sarcini și să se organizeze licitația”.

Montate pe autobuze marca MAN, mai vechi de opt ani

Dacă instalațiile de alimentare cu GPL vor fi montate pe autobuzele din Ploiești, ele vor utila autobuze care au deja 600.000 – 1.000.000 de km la bord și care au fost cumpărate în intervalul 2000 – 2006. Cel mai probabil, vor intra în acest program autobuze marca MAN, achiziționate în acest interval de timp.

Autobuzele MAN care vor fi utilate cu instalații GPL

E interesant că, în prezent, în Ploiești există deja aproximativ 30 de autobuze care funcționează cu GPL. Motoarele GPL au fost montate în anii 2000, iar consumul acestora este cel mai ridicat din întreaga autobază. Potrivit angajaților Transport Călători Express, consumul lor este de 100 de litri la 100 de km. Spre deosebire de ele, autobuzele care funcționează cu motorină sunt mai economice. Astfel, cele marca MAN – care ar trebui convertite la alimentare cu GPL – consumă 28 de litri de motorină la 100 de km.

Directorul Cristian Ianucovici explică această lipsă de eficiență a mașinilor care deja folosesc GPL în Ploiești: „Motoarele acestor autobuze au fost transformate în mod artizanal în motoare GPL. (…) Trebuie să știți că, în Viena, tot transportul în comun este pe GPL”.

Consumul mare de carburanți al autobuzelor care funcționează cu GPL nu e o excepție consemnată doar la Ploiești. Societatea Braicar – cea care operează transportul în comun în orașul Brăila – a cumpărat, în 2010, nouă autobuze ale căror motoare funcționează cu GPL. Sunt marca Steir și au fost achiziționate la mâna a doua, chiar din Viena. Potrivit angajaților Braicar, consumul acestora e dublu față de cel al autobuzelor cu motoare diesel.

Prețul real

Pentru a vedea care este prețul de piață al autobuzelor, RISE Project a verificat mai multe licitații desfășurate în ultimii doi ani în țară și în Europa.

Potrivit datelor prezentate pe licitatiapublica.ro, în octombrie 2013, societatea care operează serviciul de transport în comun în Brăila, Braicar, a achiziționat șapte autobuze Isuzu (Japonia), la prețul de 102.000 Euro. Toate au lungimea de 12 m – o dimensiune standard pentru autobuzele fără articulație – sunt dotate cu aer condiționat, rampă de acces pentru persoanele cu handicap și au o motorizare de tip Euro 5.

Cu cei 5 milioane de Euro pe care Victor Ponta i-a pompat în „ecologizarea” autobuzelor din Ploiești, puteau fi cumpărate 38 de astfel de autovehicule. De asemenea, ar fi putut fi cumpărate 29 de autobuze noi Iveco – la prețul la care aceste autobuze au fost cumpărate, în Martie 2013, în comuna Giroc din județul Timiș.

Parcul de autobuze din Ploiești este unul extrem de uzat. Alături de mașinile MAN, cumpărate în deceniul trecut, pe străzile din acest oraș rulează încă autobuze de acum treizeci de ani, multe dintre ele marca Ikarus.

FOTO: Autobuz din Ploiești, bun de dat la casat, așteaptă în stație să se umple cu pasageri. Funcționează cu GPL și consumă cât un tanc

FOTO: Autobuz din Ploiești, bun de dat la casat, așteaptă în stație să se umple cu pasageri. Funcționează cu GPL și consumă cât un tanc

Faceți click pe tabelul de mai jos pentru a vedea o listă de prețuri de autobuze cumpărate de pe piața liberă, în perioada 2012 – 2014.

*Sursa datelor: licitatiapublica.ro, Suplimentul Jurnalului Oficial al Uniunii Europene

*Sursa datelor: licitatiapublica.ro, Suplimentul Jurnalului Oficial al Uniunii Europene

OMUL LUI SEBASTIAN GHIȚĂ

Aspecte din viața primarului din Ploiești, PSD-istul Iulian Bădescu

  • Din 2007, este vicepreședinte al filialei prahovene a organizației patronale UGIR 1903, prezidate de Sebastian Ghiță.
  • În 2007, a fost realizator de emisiuni la Prahova TV, televiziunea lui Sebastian Ghiță.
  • În 2010, CNA a amendat televiziunea Prahova TV, patronată de Ghiță, pentru difuzarea de clipuri electorale cu senatorul Iulian Bădescu într-o perioadă neelectorală.

    Primarul Iulian Bădescu (stânga), făcându-se comod la un meci de baschet al Asesoft, alături de Victor Ponta și de Sebastian Ghiță (dreapta).

    Primarul Iulian Bădescu (stânga), făcându-se comod la un meci de baschet al Asesoft, alături de Victor Ponta și de Sebastian Ghiță (dreapta).

  • În anul alegerilor, 2012, un banner imens cu chipul lui Bădescu a stat suspendat luni de zile pe o clădire din centrul Ploieștiului, imobil aflat în proprietatea Asesoft Internațional – compania lui Ghiță.
  • A câștigat alegerile promițându-le persoanelor în vârstă din Ploiești că le va da „pensii municipale”. Nu le-a dat.
  • A sărbătorit modernizarea sălii de sport în care își dispută meciurile oficiale echipa de baschet a lui Sebastian Ghiță, CSU Asesoft, prin montarea de panouri inscripționate „Am promis. Am făcut!”. În fotografia de grup care apărea pe aceste panouri, pe Bădescu îl însoțeau Victor Ponta și președintele CJ Prahova, Mircea Cosma. Puțin mai târziu, s-a descoperit că tribuna nou construită a sălii de sport avea vicii de proiectare. De pe anumite scaune, nu se putea vedea întreaga suprafață de joc.
FOTO: Au promis. Au făcut! Dar nu prea le-a ieșit.

Au promis. Au făcut! Dar nu prea a ieșit.

  • Este investigat de DNA pentru felul în care a virat 1,7 milioane de euro în conturile Asociației „Lupii Galbeni”, cea prin intermediul căreia este plătită echipa de fotbal Petrolul Ploiești.
  • În expunerea de motive a proiectului de hotărâre pe care l-a redactat pe 8 aprilie 2014, în așteptarea celor 5 milioane de euro pe care Victor Ponta i le-a virat o zi mai târziu, Bădescu a scris că populația Ploieștiului numără 280.000 de persoane. În realitate, potrivit recensământului din 2011, în această localitate trăiesc doar 197.000 de oameni.
FOTO: Expunerea de motive a primarului Bădescu conține cel puțin o supraevaluare: aceea a populației din Ploiești

Expunerea de motive a primarului Bădescu conține cel puțin o supraevaluare: aceea a populației din Ploiești

Ionuț Stănescu