15/07/2020

Aproape două tone de cocaină au ajuns anul trecut pe plajele noastre de la Marea Neagră într-o spectaculoasă operațiune de trafic de droguri. Imediat a început o cursă contracronometru pentru recuperarea mărfii între polițiștii români și traficanți. Cocaina plecase din Brazilia de la un mare traficant sud-american care negociase cu sindicatele de crimă organizată din Balcani.

Parte din drogurile recuperate au fost prezentate public de DIICOT pe 26 martie 2019. Foto colaj: Mediafax Foto / DIICOT

Parte din drogurile recuperate au fost prezentate public de DIICOT pe 26 martie 2019. Foto: Mediafax Foto

Din Brazilia au plecat trei tone, dar 300 de kilograme au rămas în Turcia, în timp ce restul au fost aruncate pe țărmul românesc. De atunci, autoritățile au recuperat, în etape, 1,8 tone de cocaină și astăzi au trimis în judecată 14 persoane implicate în afacere.

RISE Project vă prezintă filmul operațiunii din America de Sud până în România.

La începutul lunii aprilie 2019, știrea că zeci de kilograme de droguri au fost aduse de valurile Mării Negre la mal a făcut înconjurul lumii. Poliția și membrii unui clan interlop au declanșat o operațiune masivă de recuperare a cocainei eșuate în mare. Autoritățile au recuperat în cele din urmă aproape 1,8 tone de cocaină cu o puritate între 77% și 90%. Documente judiciare care au circulat prin instanțele din România, consultate de reporterii RISE Project, explică cum un transport mare de droguri din America de Sud s-a împrăștiat pe malurile Mării Negre. Informațiile colectate de polițiști ne introduc în lumea ascunsă a traficului internațional de cocaină.

Decembrie 2018 Sao – Paulo. Un cunoscut traficant de droguri care locuiește în Brazilia a organizat o întâlnire strategică cu asociații și colaboratorii săi. Scopul? Urmau să exporte trei tone de cocaină din America de Sud în Europa. Drogurile erau adunate în mare parte din Columbia, dar și din regiunea Amazonas a Braziliei.

ȘEICUL DIN BRAZILIA

Joseph Nour Eddine Nasrallah (în tricou alb) a fost arestat anul trecut în Brazilia pentru trafic de droguri. Sursa: SBT Jornalismo

Joseph Nour Eddine Nasrallah (în tricou alb) a fost arestat anul trecut în Brazilia pentru trafic de droguri. Sursa: SBT Jornalismo

Operațiunea a început efectiv în ianuarie 2019, când traficantul brazilian a fost contactat de un cartel est-european pentru cumpărarea a trei tone de cocaină. Misteriosul narcotraficant este Joseph Nour Eddine Nasrallah, zis Șeicul, unul dintre cei mai prolifici exportatori de droguri ai Braziliei. Iar atunci tocmai semnase contractul pentru cele trei tone de cocaină cu temutul Balkan Cartel din Serbia.


Șeicul are un cazier încărcat. Și-a început activitatea în lumea crimei organizate în țara sa natală, Liban, în 1994. Trei ani mai târziu a fost arestat pentru trafic de droguri. Între 1994 și 2015 a fost de 12 ori investigat și acuzat de trafic de droguri în Liban. Autoritățile din țara sa l-au condamnat de cinci ori la închisoare pe viață pentru trafic de droguri. Ziarele din Brazilia au consemnat că în 2007 a fost arestat pentru că a coordonat o grupare care a exportat tone de cocaină din America de Sud în SUA, Portugalia, Spania, Germania, Elveția și țările din Orientul Mijlociu. De atunci a fost arestat și eliberat de mai multe ori. Acum este încarcerat pentru că la finalul anului trecut a fost condamnat de justiția braziliană la 22 de ani de închisoare pentru trafic de droguri.


În ianuarie 2019, cocaina a fost păstrată în câteva depozite din zona portului Belem din Brazilia. Un locotenent al Șeicului a coordonat apoi o echipă care, în februarie 2019, a încărcat toate cele trei tone în câteva ambarcațiuni mai mici. Le-au dus apoi pe nava RB Eden pentru transportul pe ocean.

Pe 1 martie 2019, nava a ajuns în Turcia, unde marfa a fost împărțită. 300 de kilograme fost preluată de o organizație locală, iar restul a fost încărcat pe un alt vas. Drogurile îmbarcate pe nava Sormovskiy 121 au tranzitat Marea Neagră până aproape de Delta Dunării, unde au fost aruncate în apă.

Drogurile erau puse în rucsacuri și genți de voiaj, legate unele de altele cu corzi speciale, și care aveau atașate veste de salvare care să le țină la suprafață. Procurorii susțin că drogurile au ajuns în mare cel mai probabil în data de 17 martie 2019, între 12:20 și 14:19. În acest interval sistemul de localizare al navei a rămas fără semnal. Investigatorii presupun că nava a ancorat în larg 33 de minute, timp în care drogurile asigurate cu veste de salvare au fost lăsate în apă.

ECHIPA DE EXTRACȚIE

Așa erau ambalate drogurile ce au ajuns în Marea Neagră.

Așa erau ambalate drogurile ce au ajuns în Marea Neagră.

Următoarea parte a operațiunii a fost executată de o echipă de extracție. Cinci români, patru spanioli și un ucrainean au fost însărcinați să recupereze marfa din mare. Lor li s-au alăturat și trei sârbi. Liderul echipei Leon Palacios Ruben Pedro a fost condamnat în Spania pentru fraudă și fals în acte. Alți doi membri ai grupului au condamnări pentru trafic de droguri și jaf armat. Echipa de extracție a fost tocmită de către Balkan Cartel pentru că erau scafandri profesioniști și aveau experiență în astfel de recuperări subacvatice. În Spania, ei erau în mod frecvent angajați de traficanții de droguri pentru operațiuni similare cu cea din Marea Neagră.

O parte dintre membrii echipei de extracție au zburat din Malaga, Spania, cu câteva zile înainte să se implice în recuperarea drogurilor în România.. Au început pregătirile logistice pentru recuperarea cocainei: au cumpărat două bărci de mare viteză, au scos dintr-o barcă banchetele ca să facă loc pentru încărcătura din mare, au închiriat diverse mașini și locuri de cazare și au cumpărat telefoane mobile. Mare parte din plan l-au schițat în Tulcea și în satele din Delta Dunării.

Pe 18 martie 2019, la ora 16:00, cele două bărci achiziționate în grabă au ieșit în larg în Marea Neagră. Anchetatorii susțin că, în noaptea dintre 18 si 19 martie, echipa mixtă de spanioli și români au recuperat o parte din cocaină. Nu e clar ce cantitate.

Una dintre bărci s-a răsturnat pentru că fusese supraîncărcată. În interiorul ei au fost găsite 935 de kilograme de droguri. Apoi Poliția și Garda de Coastă au recuperat câteva sute de kilograme. Alte 200 de kilograme au ajuns până pe țărmul bulgăresc, iar o parte s-a pierdut în mare.

Cealaltă barcă a scăpat intactă. Drogurile au fost mutate într-o dubă utilitară care le-a purtat prin satele din Deltă. Duba cu 30 de saci de droguri a ajuns într-o parcare unde era așteptată de două camioane venite din Serbia. Până să fie parcată aici, duba a ajuns și în zona unei cariere de piatră unde a staționat o vreme.

CURIERII DIN SERBIA

Barca folosită pentru transportul drogurilor a fost scoasă din mare de autorități. Foto: DIICOT

Barca folosită pentru transportul drogurilor a fost scoasă din mare de autorități. Foto: DIICOT

De transportul drogurilor din România spre Balcanii de Vest s-a ocupat o echipă de trei sârbi. Pe 19 martie 2019 seara doi șoferi au intrat în România din Serbia prin punctele vamale din Timiș și Mehedinți. Fiecare era la volanul unui camion dotat cu compartimente secrete în care să ascundă drogurile. Cei doi șoferi erau coordonați de interlopul sârb Stojic Predrag, care intrase în țară cu o zi înainte.

Pe 21 martie 2019, cei doi șoferi sârbi au încărcat drogurile din duba parcată într-unul dintre camioane. După ce au terminat de încărcat cei 30 de saci, s-au luat la ceartă. Teoria procurorilor este că cei doi au observat că nu au primit cantitatea estimată de cocaină, așa că au decis să mute drogurile înapoi în dubă pe care au parcat-o la loc. Au lăsat și cheia pe roata din stânga-față, unde fusese inițial pusă de echipa de extracție.

Scena a fost observată în tăcere de către un paznic din apropiere. El și colegul său de tură au așteptat ca sârbii să părăsească parcarea și au intrat în dubă. După ce au constatat că în saci sunt pachete de droguri, paznicii au sunat poliția. După 50 de minute însă soferii sârbi au revenit și au mutat cocaina din dubă într-unul din camioanele lor. Au mai stat în zonă până la ora 1 noaptea, când au plecat cu tot cu droguri. Paznicii au verificat din nou duba și au constatat că sacii nu mai erau la locul lor.

Gruparea a acționat în zona brațului Sfântul Gheorghe din Delta Dunării. Foto: Captură Google Maps

Gruparea a acționat în zona brațului Sfântul Gheorghe din Delta Dunării. Foto: Captură Google Maps

Pe drumul lor spre ieșirea din România, cei doi sârbi au mutat din nou cocaina dintr-o mașină în alta și au urmat rute diferite. Pe 23 martie 2019, unul dintre șoferi a fost prins, dar nu avea drogurile în camion. O zi mai târziu a fost prins și al doilea șofer, care încerca să iasă din țară tot fără droguri. Supoziția anchetatorilor este că drogurile au fost preluate de alte persoane din camionul în care erau transportate și au fost duse în Serbia.

În același timp, parte din echipa de extracție a părăsit România în zilele ce au urmat operațiunii de pe mare. Șeful spaniol al echipei și prietena lui au fost opriți de poliție, dar au scăpat. Au angajat un șofer care să le conducă mașina de care era atașată și barca folosită în Deltă. Au fost opriți de doi polițiști de la Poliția Rutieră care au constatat că șoferul nu avea categoria de permis auto necesară pentru a conduce și peridocul pe care era barca. Totul s-a rezolvat cu o șpagă de 2000 de euro pe care polițiștii au împărțit-o frățește. Mai târziu barca a fost găsită abandonată cu 3 kilograme de cocaină  într-o parcare din jurul Bucureștiului.

Cei doi șoferi sârbi au fost trimiși în judecată pentru trafic de droguri, fiind și arestați. Polițiștii care au primit banii au fost inițial arestați, apoi eliberați sub control judiciar. Un membru al echipei de extracție este și acum arestat, iar astăzi DIICOT a anunțat că i-a trimis în judecată pe toți cei implicați în importul celor 3 tone de cocaină. Procurorii estimează că drogurile valorează că cele 1,8 tone recuperate valorează 200.000.000 euro la vânzarea en gros și aproximativ 600.000.000 euro en detail. 

Comenteaza acest articol

Folosim cookie-uri

Rise Project utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența dumneavoastra pe site-ul nostru. Va rugam sa cititi modul in care riseproject.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform politicii de prelucrare a datelor.