CONTROLORUL DE TRAFIC

17 iulie 2014 a fost o zi neagră în istoria aviației civile. 298 de pasageri au murit după ce cursa aeriană MH17 care zbura între Amsterdam și Kuala Lumpur, Malaezia a fost lovită de o rachetă sol-aer de fabricație rusească. În momentul impactului, avionul Malaysia Airlines se afla la peste 10.000 de metri deasupra zonei unde separatiștii sprijiniți de Kremlin și forțele ucrainene duceau lupte intense pentru controlul regiunilor estice ale țării de la nordul României.
Imediat după tragicul eveniment, în mediul virtual, pe rețelele sociale, a început războiul informațional. Separatiștii și guvernul rus au dorit cu orice preț să arunce vina pe ucraineni pentru doborârea MH17. În joc se afla reputația Rusiei care nu dorea să fie arătată cu degetul și sancționată de comunitatea internațională pentru brutalul eveniment.
A urmat o campanie online de uzură în care Kremlinul a adus de multe ori argumente false și a schimbat, în câteva rânduri, ipotezele de lucru. În final, o anchetă oficială condusă de Olanda a concluzionat că avionul a fost penetrat de o rachetă trasă de pe teritoriul controlat de separatiști de un sistem sol-aer BUK adus de peste frontieră, din Rusia.

Anchetatorii investighează locul unde s-a prăbușit avionul MH17 al companiei aeriene Malaysia Airlines, lângă satul Hrabove (Grabovo), la 80km de Donetsk, în 25 iulie 2014. Foto: BULENT KILIC AFP PHOTO/ MEDIAFAX

Anchetatorii investighează locul unde s-a prăbușit avionul MH17 al companiei aeriene Malaysia Airlines, lângă satul Hrabove (Grabovo), la 80km de Donetsk, în 25 iulie 2014. Foto: BULENT KILIC AFP PHOTO/ MEDIAFAX

Una dintre principalele dovezi folosite de Moscova pentru a culpabiliza Kiev-ul a fost o serie de tweet-uri scrise de un cetățean spaniol care ar fi fost controlor de trafic aerian și care, în momentul producerii tragediei, s-ar fi aflat în turnul de control al aeroportul internațional de la Kiev. Acesta a spus că a văzut pe radar avioane de luptă ucrainene în preajma Boeing-ului 777, chiar înainte ca acesta să fie doborât. Până și Vladimir Putin, președintele Rusiei, l-a invocat pe Carlos, “controlorul de trafic spaniol” într-un interviu în care i-a explicat celebrului regizor american, Oliver Stone, că nu Rusia sau separatiștii sunt de blamat pentru MH17.

Tweet-urile lui Carlos și dispariția sa după episodul MH17 au întins o uriașă teorie a conspirației pe web.
RISE Project și Radio Europa Liberă/Radio Liberty au investigat împreună conspirația care îl are la origine pe Carlos, controlorul de trafic. Reporterii noștri au dat de urma spaniolului și au descoperit o poveste dintre cele mai stranii. Între altele, Carlos are o prietenă româncă, cu un an înainte de MH17 a fost reținut de autoritățile de pe aeroportul Otopeni pentru înșelăciune, a făcut închisoare în Spania și a participat la un reality show la ProTV.


@SPAINBUCA

Dezinformarea a început cu postări pe Twitter.

 

“Avionul a fost escortat de două avioane de vânătoare ucrainiene până cu câteva minute înainte să dispară de pe radar”, spunea unul dintre tweet-urile lansate de pe contul @spainbuca, deținut de Carlos, imediat după ce  MH17 s-a prăbușit.

Carlos a continuat seria de postări, pretinzând că se află chiar în turnul de control de pe aeroportul din Kiev, în fața ecranelor radar. Tensiunea a crescut după ce a afirmat că se așteaptă ca, din clipă în clipă, să-i fie smuls telefonul din mână sau ca ucrainenii “să-i rupă capul” fiindcă spune adevărul despre uciderea celor 298 de pasageri. El a mai adăugat, în aceeași serie de postări, că a văzut cetățeni străini care au intrat în turnul de control, dar și că are confirmarea că avionul a fost doborât de Kiev și că oficialii din această țară încearcă să-și acopere urmele.

Postările lui Carlos au fost preluate imediat de mass-media rusă și au aprins internetul.

Contul @spainbuca, creat în august 2010, a fost închis la scurt timp de Twitter, pentru răspândire de informații false. Autoritățile din țara vecină au afirmat că nu a lucrat niciun cetățean spaniol în turnul de control de pe aeroportul internațional Boryspil-Kiev.

Oficialii din Kiev și Washington au susținut, imediat după tragedie, că avionul companiei malaieziene a fost cel mai probabil distrus de o rachetă lansată de pe teritoriul controlat de separatiștii pro-ruși. O investigație internațională condusă de oficialii olandezi a concluzionat mai târziu același lucru: avionul a fost doborât pe 17 iulie 2014 de o rachetă seria 9M38, lansată de un sistem BUK- TELAR care a fost adus din Rusia pe teritoriul Ucrainei înainte de atac și apoi trimis înapoi în Rusia. Același raport specifică faptul că nu a existat nicio altă aeronavă care să fi zburat în apropierea avionului MH17 și care ar fi putut să-l doboare. (LINK)

Cu toate acestea, rezultatele investigației au fost catalogate de ruși drept “părtinitoare și motivate politic”, aceștia insistând că Ucraina este de vină.

Mai mulți oficiali de la Moscova, inclusiv Anatoly Antonov, actualul ambasador rus în Statele Unite, au făcut referiri la “mărturia” lui Carlos, iar tweet-urile postate de @spainbuca au ajuns și pe cel mai important birou din Rusia.

În 2017, televiziunea Showtime din SUA a difuzat un documentar în patru părți, bazat pe seria de interviuri făcute de celebrul regizor Oliver Stone cu Vladimir Putin. Nu există nicio referire la Carlos în documentar, dar transcrierile complete ale interviurilor cu Putin au fost publicate într-o carte:

„Din câte știu, imediat după această catastrofă teribilă, unul dintre controlorii de trafic  ucraineni – cred că este un specialist de origine spaniolă – a anunțat că a văzut o aeronavă militară pe coridorul destinat aeronavelor civile. Nu putea exista altă aeronavă militară decât a Ucrainei” spune Putin, citat în versiunea în limba rusă a volumului.

Jurnaliști și utilizatori de rețele sociale din întreaga lume au catalogat drept minciuni informațiile postate de Carlos. De cealaltă parte, pleiade de conspiraționiști au insistat că povestea este reală și că, după ce a dat tweet-urile, acesta fie a fost capturat de serviciile secrete occidentale, fie s-a ascuns. Alții au spus că spaniolul a fost un soldat înrolat în oastea de troli ruși care urma să se implice doi ani mai târziu și în alegerile prezidențiale din SUA. Un oficial ucrainean a sugerat chiar că acesta a fost doar o manifestare online a serviciilor secrete rusești. Niciuna dintre aceste ipoteze sau conspirații nu a fost verificată.

RISE Project și Radio Europa Liberă/Radio Liberty au dat de urma lui Carlos și au descoperit că acesta a lăsat amprente în sistemele judiciare din România și Spania.

RUSSIA TODAY

Ca să înțelegem apariția lui Carlos, controlorul de trafic aerian, și mai ales impactul pe care l-au avut tweet-urile sale, trebuie să ne întoarcem cu aproximativ două luni înainte de tragedia MH17.

La începutul lunii mai 2014, pe când conflictul dintre trupele guvernamentale și separatiștii sprijiniți de Rusia explodase în estul Ucrainei, canalul spaniol al Russia Today (RT), post de televiziune finanțat de guvernul Rusiei, a avut un invitat care a comentat luptele în desfășurare. RT l-a prezentat pe acesta ca fiind “Carlos”, un spaniol, controlor de trafic aerian care “a lucrat în Ucraina cinci ani” dar a fost nevoit să fugă din această țară deoarece opiniile sale pro-ruse nu coincideau cu cele ale susținătorilor Maidanului, mișcarea care a dus la fuga fostului președinte Viktor Yanukovich la Moscova. El a spus pe post că a fost amenințat cu moartea din cauza părerilor sale și că oficiali ai unei ambasade vestice l-au avertizat că este în pericol și trebuie să părăsească țara.

Carlos a acceptat să vorbească cu RT sub protecția anonimatului, cu fața blurată și fără a-i fi dezvăluit numele complet. Televiziunea a făcut însă public, în aceeași emisiune, contul de Twitter al acestuia: @spainbuca – contul care, două luni mai târziu, avea să arunce falsa bombă informațională în cazul MH17.

Captură video RT

Ana Belkina, purtătoarea de cuvânt a postului RT, ne-a declarat că “la acel moment, nu exista niciun semn de întrebare legat de autenticitate ( n. r.-a contului) din moment ce avea mulți followeri activi  și redistribuiri făcute inclusiv de jurnaliști spanioli importanți de la postul de televiziune RTVE și ziarul El Mundo”.

AMPRENTELE DIGITALE

Imediat după postările incendiare de pe Twitter, Carlos a devenit una dintre cele mai căutate persoane. Numeroși jurnaliști au încercat să-l contacteze, dar niciunul nu a reușit să-i pună vreo întrebare. Nici RT, televiziunea care l-a avut în emisie cu două luni mai devreme, nu a avut succes.

Carlos dispăruse din mediul online, iar Twitter i-a suspendat contul. Compania din Silicon Valley ne-a transmis că nu poate face comentarii referitoare la conturi individuale.

La o zi după tragedie, BBC Rusia a citat biroul de informații al Aeroportului Boryspil din Ucraina care a spus că nu există un astfel de controlor aerian.

StopFake, un site care depistează știrile false, a citat un oficial ucrainian care a declarat că nu există un controlor de trafic cu numele de Carlos și că toți controlorii sunt cetățeni ucrainieni.

Citești această investigație fiindcă îți pasă. Dacă vrei să afli și mai multe despre corupția din instituțiile statului, crima organizată și cum te afectează toate astea, poți dona aici!

Între timp, mai mulți bloggeri și utilizatori de rețele sociale au găsit o serie de urme digitale care duceau către misteriosul om din spatele contului Twitter. Între indicii s-a numărat și un profil de Facebook, cu fotografiile aferente, care i-a aparținut unui spaniol pe nume Jose Carlos Barrios Sanchez. Una dintre fotografii îl înfățișa pe spaniol împreună cu prietena sa din România. Contul este acum închis însă conținutul său a fost salvat. În pozele de pe acest cont poate fi văzut același individ, “controlorul de trafic aerian”, care apare într-o imagine neblurată luată în timpul interviului din mai 2014 pe care Carlos l-a acordat postului Russia Today.

Am descoperit că apariția la televiziunea rusească nu a fost singura din mass-media.  La începutul lui martie 2014, Carlos a dat un interviu prin telefon unui post de radio național din Spania pe tema acaparării Crimeei de către Rusia.

Gazda emisiunii difuzate de radio-ul Cadena COPE, l-a prezentat la finalul interviului pe invitat ca fiind “Jose Carlos Sanchez, un controlor de trafic aerian al aeroportului din Kiev”.

ARESTAREA ÎN ROMÂNIA 

Reporterii RISE l-au descoperit însă pe misteriosul Carlos pe alt aeroport. În România, pe Aeroportului Internațional Henri Coandă.

Sunt orele 15:00, 8 august 2013, cu un an înainte de doborârea avionului Malaysian Airlines. Un bărbat la vreo 40 de ani și o femeie tânără discută în terminalul nou al aeroportului din Otopeni, lângă biroul de check-in cu numărul 94. Bărbatul pretinde că e reprezentant al Iberia, linia aeriană spaniolă. De altfel, logo-ul companiei aeriene îi este înscris și pe haină. Femeia vrea un job la Iberia. Nerăbdătoare să se apuce cât mai curând de treabă, îi dă bărbatului 70 de euro și 50 de lei pentru a-și finaliza angajarea.

Foto: www.bucharestairports.ro

“L-am întâlnit de două sau trei ori înainte să-mi ceară bani”, ne-a spus tânăra într-un interviu recent.

Individul nu a știut însă că este supravegheat de polițiștii de frontieră, după ce aceștia primiseră un pont despre o posibilă escrocherie. O echipa operativă s-a deplasat imediat către cei doi și i-a luat la  întrebări.

Bărbatul de la Iberia s-a dovedit a fi în realitate un escroc cu cetățenie spaniolă. Femeia, una dintre numeroasele sale victime.

Prins în flagrant, spaniolul a schimbat povestea și a spus polițiștilor că nu este reprezentant al companiei aeriene ci că lucrează pentru alt cetățean spaniol.

Într-un comunicat de presă, emis două zile mai târziu, Poliția de Frontieră a precizat că opt persoane i-au dat lui “Sanchez B” între 70 și 130 de euro “pentru realizarea documentației necesare în vederea angajării”. Polițiștii nu au dat publicității numele complet al celui reținut din cauza legii privind protecția datelor cu caracter personal.

Polițiștii i-au făcut dosar penal lui “Sanchez B” pentru înșelăciune.

Autoritățile au mai descoperit însă și că spaniolul era deja dat în căutare de țara sa natală, prin INTERPOL, pentru fals în acte și însușire ilegală de bani.

A urmat un scurt proces de extrădare, iar reporterii RISE au aflat din documentele atașate procedurii numele complet al cetățeanului străin: Jose Carlos Barrios Sanchez.  În acest dosar apare și o fotografie alb-negru a acestuia. Este “Carlos”, individul de pe imaginile Russia Today, omul din spatele @spainbuca. Este cel care a dat foc internetului după ce a pretins că a văzut două avioane ucrainene de atac în apropierea aeronavei malaieziene doborâte în estul Ucrainei.

Am făcut verificări și am arătat poza spaniolului (captura din timpul interviului de pe postul de televiziune rusesc) uneia dintre femeile înșelate de spaniol, dar și unei persoane care a participat la audierea de după reținerea de la Otopeni. Ambele persoane au confirmat identitatea lui Carlos.

ÎNCARCERAT ÎN SPANIA

Carlos Barrios Sanchez a spus polițiștilor români că a ajuns în România în 2009 și că știa că era cercetat în Spania pentru fals și înșelăciune, pentru că a fost audiat încă din 2004 de un judecător. Dosarul din Spania a pornit de la o plângere făcută de o anume Ana Isabel Langa Ortiz. Documentele din dosarul de extrădare arată că Sanchez, în calitate de președinte al unei Asociații de Proprietari din Alcorcon, o localitate din sud-vestul Madridului, a încercat să-și vireze în propriul cont 8160 de euro din banii asociației, nu a reușit, dar mai apoi a sustras 3160 de euro. După ce a fost descoperit, a returnat banii.

Pentru că nu s-a mai prezentat la proces, autoritățile spaniole l-au dat în urmărire națională și internațională, așa că magistrații români au decis să-l extrădeze în termen de 29 de zile.  Hotărârea a fost pusă în executare undeva între 9 august și 6 septembrie 2013.

Raquel Navarro, purtătoarea de cuvânt al administrației penitenciarelor din Spania, ne-a declarat că Sanchez a stat în spatele gratiilor timp de șase luni, dar nu ne-a comunicat perioada exactă.

Dacă Sanchez a fost încarcerat în Spania imediat după ce a fost predat de români, el ar fi trebuit să fie eliberat undeva la jumătatea lunii februarie 2014. Atunci a redevenit activ și contul de Twitter @spainbuca, cu doar câteva săptămâni înainte ca Rusia să invadeze Crimeea.

Și mențiunile făcute pe Twitter de alți utilizatori despre @spainbuca se opresc imediat după arestarea din România și reapar la mijlocul lui februarie 2014.  Este foarte posibil ca, în momentul în care și-a făcut apariția pe scena online drept martor direct al evenimentelor din Ucraina, “Carlos, controlorul de trafic aerian” să fi fost proaspăt eliberat din penitenciar.

“GUSTUL CREVEȚILOR A FOST MAGNIFIC!”

După incendiarul episod al tweet-urilor referitoare la MH17, Carlos și-a împărțit timpul între România și Spania.

El apare în aprilie  2015, alături de prietena sa româncă, Mihaela Nehnici, într-o poză de la un concert susținut de cvartetul spaniol Zarabanda pe scena Ateneului Român.

Spectacolul a făcut parte dintr-un eveniment organizat de Institutul Cervantes din București și a purtat titlul de „Unde-i muzică, nu poate fi nimic rău”, citat din Don Quijote de la Mancha a lui Cervantes.

Tot în 2015, câteva luni mai târziu, Carlos și Nehnici au apărut într-un local din Spania unde se servesc burgeri și bere.

 

 

Conform documentelor studiate de RISE Project, Carlos avea rezidență în România pe Calea Dorobanților, în centrul Bucureștiului. Administratoarea blocului unde a locuit și-a adus aminte de un spaniol care închiriase un apartament în clădire.

Un bărbat care făcea curățenie în bloc l-a recunoscut și el pe Carlos dintr-o fotografie pe care i-am arătat-o.“Da, el este!” ne-a spus omul, indicându-ne apartamentul pe care îl închiriase spaniolul. Și-a adus aminte chiar și că acesta a fost căutat de poliție.

Citești această investigație fiindcă îți pasă. Dacă vrei să afli și mai multe despre corupția din instituțiile statului, crima organizată și cum te afectează toate astea, poți dona aici!

Familia prietenei sale locuiește pe Aleea Buhuși din București, o zonă ticsită cu blocuri comuniste. Nu ne-a răspuns nimeni când am sunat la interfon, dar am arătat poza lui Carlos unui locatar care și-a amintit că l-a văzut împreună cu Mihaela Nehnici. Ne-a mai spus că vecina s-a mutat în Spania și își vizitează doar ocazional părinții.

Tot în 2015, Carlos Sanchez a apărut, alături de iubita sa, în “Vine Cheful”, un show difuzat de ProTV în care gazda emisiunii ajuta proprietarii de restaurante să-și îmbunătățească afacerile.

Episodul în care apare Carlos are loc în restaurantul cu specific spaniol Pata Negra Copas Y Tapas. Spre sfârșitul show-ului, Sanchez stă la aceeași masă cu Nehnici și exclamă cu entuziasm, în spaniolă: “Gustul creveților a fost magnific!”.

Am încercat să luăm legătură cu Mihaela Nehnici și cu rudele acesteia, dar până la această oră nu ne-au răspuns.

CE ȘTIM

Este clar că bărbatul care a apărut pe postul de televiziune rusesc cu două luni înainte de prăbușirea avionului deasupra Ucrainei este Jose Carlos Barrios Sanchez, un spaniol care a stat șase luni închis în Spania, după ce, în august  2013, polițiștii români l-au arestat pe aeroportul Henry Coandă, bănuindu-l de înșelăciune.

Există dovezi clare că Sanchez este omul din spatele contului de Twitter @spainbuca.

Mai mult, interviurile acordate de Carlos televiziunii RT și postului de radio COPE sugerează că personajul nostru vorbește într-un dialect castilian tipic orașului Madrid, orașul listat ca localitatea unde s-a născut, și pronunță litera “s” într-un fel care “pare foarte deosebit” conform Sheilei Queralt și Nuriei Gavalda, lingviste juridice de la Laboratorio SQ din Barcelona. Cele două specialiste, care au făcut o analiză preliminară la cererea noastră, au adăugat însă că “ar mai trebui făcute analize acustice care să confirme similaritatea”.


Nu în ultimul rând, în 2013, cu 5 zile înainte de arestarea lui Carlos, un alt utilizator de Twitter a avut trei postări nervoase în spaniolă și română la adresa utilizatorului @spainbuca. Una dintre ele spunea: “Acest bărbat este un hoț! Du-te în c***t în țara ta! Jose Carlos Barrios fură!!!”.

CE NU ȘTIM

Rămâne un mister de ce s-a aruncat Carlos în mijlocul polemicilor din Ucraina. În martie 2014, avea 3781 de useri care-l urmăreau, iar când Twitter i-a suspendat contul, peste 11.000.

Dmytro Zolotukhin, în prezent membru al guvernului ucrainean, a sugerat în trecut că în spatele contului @spainbuca se află serviciile de informații rusești.

Acesta ne-a declarat că dovezile pe care le are arată că în mai 2014, când în Odessa erau tensiuni majore în stradă, contul de Twitter al lui Carlos a avut mai mult de 280 de postări într-o singură zi. Oficialul ucrainean crede în continuare că @spainbuca a fost o operațiune a serviciilor de informații rusești.

Nu am găsit nicio dovadă care să ateste scenariul de mai sus.  Nu știm nici dacă Carlos Sanchez a inventat de capul său un personaj care să joace un rol în conflictului din Ucraina.

Serviciul de Securitate Ucrainean (SBU) a refuzat să răspundă întrebărilor, spunând că pentru a ne furniza dovezi ar trebui să ceară acordul tuturor statelor implicate în investigarea tragediei aeriene.  

Nu am putut confirma nici dacă Jose Carlos Barrios Sanchz a pus vreodată piciorul pe teritoriu ucrainean. Poliția de frontieră a refuzat să ne furnizeze date, invocând legea referitoare la protecția datelor cu caracter personal.

Compania de trafic aerian din Ucraina, cea care supraveghează toate zborurile din țară, ne-a transmis că niciun Jose Carlos Barrios Sanchez nu a ocupat vreun post de controlor de trafic aerian sau orice alt post legat de traficul aerian.

Singura probă pe care am găsit-o și atestă o legătură a lui Sanchez cu aviația este un buletin oficial al statului spaniol publicat în 1992 care spune că acesta a trecut un test de aptitudini pentru a deveni parașutist voluntar.

CE SPUNE CARLOS

Am schimbat primele emailuri cu un cetățean care susținea că este Carlos în septembrie 2017. L-am contactat prin intermediul unui forum de expați. Contul poartă numele de „Jose Barrios Sanchez”, iar utilizatorul se descrie ca un spaniol în România, care locuiește în București din iunie 2009.

Era familiar cu povestea: “După conflict ( n.r-conflictul ucrainean) Twitter mi-a blocat contul, emailul pe care l-am primit de la ei spunea că au decis să-l blocheze din motive de siguranță. După asta, am decis să închid contul”.

Numele care apărea în dreptul adresei de pe care primeam email-uri era “IAG jsB.”. Un cont vechi de Facebook, folosit de Sanchez, sugera că acesta lucrează ca „JF Head of Operations” la International Airlines Group, o companie cunoscută și sub numele de IAG.

Lorena Monsalves, purtătoarea de cuvânt a companiei, ne-a declarat: “Această persoană nu a lucrat la IAG”.

O altă pagină de Facebook, pe care Sanchez pare să o folosească în prezent, indică un alt job, la o altă companie aeriană: „JF Head of Operations” la  SkyTeam Cargo.


Klara Zakis, purtătoare de cuvânt a companiei SkyTeam, ne-a declarat că nimeni din companie nu îl știe pe Carlos.

După schimbul inițial de emailuri, personajul pe care l-am contactat a devenit foarte precaut. “Unde și cum vor fi publicate răspunsurile mele. E important pentru că trebuie să fiu de acord”, ne-a scris el.

A mai adăugat că trebuie să știe “de ce anumite grupuri și instituții au vrut să-i facă rău” și că, dacă suntem cu adevărat interesați de subiect, deține înregistrări. Nu ni le-a furnizat însă niciodată.

Ne-a mai transmis că nu ne va răspunde la întrebări pe gratis.

Luna aceasta, l-am căutat din nou. L-am sunat pe un număr românesc de WhatsApp. A susținut că este Jose Carlos Barrios Sanchez și, într-adevăr, în fotografia de profil pare a fi același individ cu cel de pe RT sau din dosarul de extrădare.

Sanchez a pretins că este în București și inițial a fost de acord să ne întâlnim la mall-ul din Băneasa, aproape de aeroportul unde a fost arestat în urmă cu cinci ani. Cu câteva ore înainte, a amânat însă întâlnirea pe motiv că are nevoie de mai mult timp pentru a pregăti documente și probe. Întâlnirea nu a mai avut loc.

În aceeași zi, Sanchez ne-a confirmat că a stat la închisoare, dar pentru neplata unei pensii alimentare. Ne-a spus și că nu a fost controlor de trafic aerian și că nici nu a fost în Ucraina când avionul companiei malaieziene a fost doborât.

A făcut și alte afirmații senzaționale, dar neverificabile.  A declarat că a primit “mulți bani, sume mari, prin transferuri făcute din Rusia”, că a fost plătit de RT și că i s-a spus ce să scrie pe contul de Twitter.

RISE nu a reușit să confirme spusele sale.

Postul de televiziune a negat astfel de plăți: “RT nu a autorizat nicio plată către acest individ și în consecință nu a înregistrat astfel de plăți”, ne-a declarat purtătoarea de cuvânt.

 

Conversațiile cu el au avut loc timp de patru zile, iar Sanchez a insistat că ne poate furniza probe care să arate legăturile contului său de Twitter cu Rusia, inclusiv conturi bancare și conversații înregistrate cu angajați ai RT. L-am rugat în repetate rânduri să ne trimită dovezile, dar nu a făcut-o.

Numărul de telefon pe care este înregistrat contul de WhatsApp nu poate fi apelat în rețeaua GSM.

Biroul de presă al Kremlinul nu a răspuns întrebărilor legate de afirmațiile președintelui Vladimir Putin referitoare la Carlos până la momentul publicării acestui material.

Carl Schreck,  Ana Poenariu

Au contribuit: Ricardo Ginés (OCCRP), Carlos Coehlo, Christopher Miller, Serhiy Drachuk și  Mark Krutov

Editor: Paul Radu

Ai citit această investigație fiindcă îți pasă. Dacă vrei să afli și mai multe despre corupția din instituțiile statului, crima organizată și cum te afectează toate astea, poți dona aici!