Avionul condamnatilor

Afaceristi romani condamnati pentru fraude se regrupeaza peste Prut. Moldova, republica cu 3,5 milioane de locuitori de după granița estică a Uniunii Europene, se confruntă de 20 de ani cu tranziția greoaie de la sistemul sovietic la cel democratic. Instituțiile anemice ale statului, legislația incompletă, corupția generalizată și sărăcia favorizează grupările criminale într-o țară care abia acum face pași timizi spre integrarea în comunitatea europeană.

Aeroportul Internațional Chișinău. 2 martie 2012. Avionul Tarom se urnește încet spre pista de decolare, în cursa sa zilnică de seară. O oră și-un sfert. Atât durează, în medie, zborul Chișinău-București. O oră și-un sfert în care cei trei pasageri de clasa business discută relaxat, întrerupți doar de stewardesele care trec printre ei cu pahare de vin. Toti sunt români. Doi dintre ei călătoresc împreună. Cu al treilea s-au întâlnit în salonul VIP de la “Plecări”. Apoi, aterizare de rutină, control pașapoarte, bandă rulantă de bagaje. Când trio-ul părăsește aeroportul din Otopeni, doi schimbă glumițe, iar celălalt afișează o plictiseală plenară pe chip.

Gabriel Bivolaru (stanga) si Paul Petre Tardea au sosit impreuna de la Chisinau.

Cei trei pasageri de la “Business Class” au în comun ani de pușcărie pentru fraude și implicări în scandaluri publice. Pentru fiecare nume din pașaport, există însă o carte de vizită diferită.

Paul Petre Țârdea. Grizonat și bărbos, Țârdea își poartă statura masivă spre parcarea Otopeni, opintindu-se în căruciorul cu valize. Din 2010 pînă-n prezent, el călătorește frecvent în Republica Moldova. Are afaceri la Chișinău. La București, însă, Țârdea este inculpat în dosarul penal al uneia dintre cele mai mari fraude bancare din istoria României: cazul “BCR Novaci” – soldat cu un prejudiciu de peste 50 milioane de euro. Trimis în judecată de procurorii DNA, Țârdea a fost condamnat la 8 ani și șase luni de închisoare. Sentința nu e definitivă. Țârdea nu este la prima sa coliziune cu legea. Înainte de 1989, pe vremea lui Ceaușescu, el a fost condamnat pentru trafic de influență si înșelăciune. Ulterior, a mai fost implicat și în scandalurile “Bankcoop”, “Euro Tombola” și “Tombola TVR”. Acum patru ani, Paul Petre Țârdea a fost implicat în afaceri cu aur african, încercând să cumpere 100 de kilograme de aur din Tanzania.  Țârdea mai e și martor-cheie în dosarul în care Dan Diaconescu, patronul OTV, este acuzat de șantaj.

Gabriel Bivolaru. Îmbracat casual, solid, brunet, cu barba tunsă la centimetru și o borsetă Vuitton în dotare, Gabriel Bivolaru ascultă amuzat ce vorbește Țârdea în drumul lor spre ușile culisante din aeroport. În ultimul an, Bivolaru a intrat des în Republica Moldova cu avionul dar și cu limuzina lui de lux, Mercedes S 500. Fost deputat PDSR (actualul PSD), Bivolaru a primit șapte condamnări la închisoare în ultimii zece ani. Cea mai gravă acuzație: a prejudiciat Banca Română de Dezvoltare cu 2.200 de miliarde de lei vechi. În cauză a fost cercetată asociata și soția sa, Mona de Freitas – dată în urmărire internațională. Justiția a dovedit că Gabriel Bivolaru este specializat în escrocherii economice: înșelăciune, uz de fals, fals în înscrisuri sub semnătură privată etc. Altfel spus: emitere de cecuri fără acoperire sau pașapoarte, ștampile, ordine de plată  – toate contrafăcute. După ce pedepsele penale primite de Bivolaru s-au contopit, în timp ce  altele au fost grațiate, fostul parlamentar a fost eliberat condiționat în februarie 2007. A stat în închisoare doar doi ani și 10 luni. Rețeaua Bivolaru este transfrontalieră și operează prin companii înființate, în special, în zonele offshore. Constant, gruparea a activat în domeniul tranzacțiilor cu petrol. O face și acum.

Liviu Niță. Flegmatic, Nița pare că nu se grăbește niciodată. Își cară agale genta de umăr prin aeroport, iar constituția sa atletică îl face să pară pugilist. Și el călătorește frecvent în Moldova, alături de Gabriel Bivolaru. Liviu Niță fost arestat în 1999 și condamnat pentru că a emis cecuri fără acoperire în valoare de peste 60 de miliarde de lei vechi, prejudiciind rafinăria Petrobrazi (SNP Petrom) – atunci, întreprindere de stat. Anchetarea lui Niță a detonat un scandal național în 2000. El a declarat procurorilor că banii alimentau conturile Partidului Democrat (actualul PDL), aflat la guvernare în acei ani. Legătura dintre Liviu Niță și partid era chiar asociatul său din firma SunOil Company prin care s-a comis frauda: deputatul Corneliu Ruse – decedat în 2005. Investigația a condus și la alți lideri PDL: Radu Berceanu (atunci, ministrul Industriilor), Nicolae Stăiculescu (secretar de stat la Industrii) și Gheorghe Albu (deputat și trezorier PDL). Pentru toți aceștia, procurorii au disjuns un dosar separat, dar nimeni n-a mai fost trimis în judecată. Pe scurt, schema “Sunoil” era simplă: lua carburanți de la Petrom cu prețuri preferențiale și îi revindea mai scump altor societățI de stat. Niță a fost eliberat condiționat în 2001. În 2004, președintele Ion Iliescu l-a grațiat prin decret prezidențial. Ulterior, Niță a reintrat în afaceri de anvergură la adăpostul companiilor offshore.

În ultimii ani, cei trei pasageri de lux ai cursei Tarom și-au expatriat interesele dincolo de granița de est a Uniunii Europene. RISE Project/OCCRP a investigat afacerile lor.

Mihai Munteanu